od Breakfast 23. 8. 2022 00:20
Tak jo..Chlapi díky moc za názory a postřehy, nakonec jsem se vydal cestou různých testování a rozhodl jsem se, že to sem hodím zpětně jako zkušenost, pokud by nějaký šílenec chtěl také to nejlepší na gamesení v 7.1 a sluchátkách a nemohl se rozhodnout co vlastně pořídit..Třeba se to může někomu hodit:-).
Konkrétně jsem ve hrách testoval:
Audeze Mobius (resp. HyperX Orbit S, které mám, je to jedno, jsou stejná jako Mobius).
Audeze LCD-GX
Sennheiser HD 660 S
Sennheiser HD 800 S
Hifiman Arya V3 (resp. Stealth edici)
Kromě Mobiusu (který má vlastní zesilovač v sobě) toto vše důkladně otestováno na všech dostupných dac/amp, které disponují svým 7.1 řešením a to:
Sennheiser GSX 1200 (velký oldschool a obrovskou mírou lidí bráno stále jako nejvěrnější 7.1)
Soundblaster G6 (SBX a Scout technologie)
Soundblaster X4 (SXFI a SXFI Battle technologie)
(Smyth Realizer jsem nezkoušel, 100k už je za pořízení na mě trochu moc:-) )
Audeze LCD-GX
- absolutně si nerozumí s kterýmkoli 7.1 výše. Perfektní basy jsou naprosto utlumeny, zvuk je příliš agresivní a "řezavý", nedá se to poslouchat bohužel dlouho. Problém GX sám o sobě je také v tom, že jejich vytažení zvuků v soundstage (např. kroky ostatních hráčů kolem), nejsou prostě příliš patrné i když pozicování těch kroků dobré je a to i do hloubky. Bohužel se proto nehodí pro kompetitivní hraní i když pro Single hry, znějí GX hodně slušně..Pokud ale zpátky nenasadíte Mobiusy..
Mobius/Orbit S
Naprosto nejšťavnatější planární basy ze všech sluchátek výše a to s velkým předstihem. Pokud někdo má rád basy, tohle je naprostá špička. Zároveň a to zřejmě díky zabudovanému gyroskopu, je jejich technologie 7.1 (používají waves nx) skutečně to nejlepší co jsem měl šanci v 7.1 virtualizaci slyšet (což vzhledem k té ceně Orbitů S je vlastně až neskutečný). Nejen, že u těchto sluchátek v 7.1 nepřijdete o ty výživné basy, nechybí zároveň ani s přehledem nejpřesnější pozicování zvuků v celém soundstage a to jak do šířky, tak i zároveň do hloubky. Sluchátka jsou v 7.1 proto perfektní jak pro kompetitivní hraní (tj. potřebuji vědět odkud jednotlivé kroky a výstřely přesně jdou), tak i pro atmosférické hraní (tj. basují a nejsou zároveň tolik analytická a neutrálně zabarvená). Tohle je sama o sobě dost neslučitelná kombinace, přesto to Mobius/Orbit S umí. Jediná nevýhoda těhle sluchátek je nutnost neustále přepínat na 7.1 mod (Windows si to nepamatuje), nemožnost experimentovat (mají vlastní DAC/AMP, který nelze obejít), lehký šum sluchátek a chybí jim i větší detail/analytičnost. I přes to mám ale za to, že neexistuje lepší volba ke koupi herních 7.1 sluchátek do 25 000 Kč.
HD 660 S
Jsou fantastická jako doplnění k Mobiusům, protože ve všem mají v podstatě opačný projev. Z celé rodiny HD 600, 650, 6XX, jsou 660 S na hry nejlepší, kvůli většímu soundstage a hlavně velmi přesnému pozicování zvuků v něm. Oproti Mobiusům - fantastické střední pásmo, detailní, čisté a analytické, pro kompetitivní hraní za ty prachy perfektní. Basy pokulhávají, paradoxně si ale 660 S nejlépe rozumí s úpravou 7.1 virtualizace a je jedno jestli je to na GSX 1200, G6 nebo X4. Strašně obtížné říct, která technologie 7.1 jim seděla nejlépe, každá má své, rozdíly jsou extrémně drobné. Konkrétně mám pocit, že: GSX1200 - o malinko lepší pozicování zvuků než u všech ostatních, X4 (a SXFI): obrovský soundstage bez echo efektu, G6: nejlepší nastavitelnost všeho a opravdu dobré vytažení basů (ve finále jsem se s nimi k G6 nejvíce vracel).
Obrovská výhoda těhle sluchátek je i pohodlí, řekl bych že oproti Mobiusům se více hodí vlastně na cokoliv (hry, hudba, filmy) a fakt nevadí na hlavě ani po X hodinách (skoro jsem o nich nevěděl). Což je naprostý opak oproti LCD-GX a lahoda i pro dlouhodobé poslouchání (z Planárů může občas bolet hlava).
HD 800 S
Spousta lidí tvrdí, že jde o svatý grál pro kompetitivní hraní a určitě to tak je. Oproti 660 S jsou ještě o kus analytičtější, neutrálnější, mají obrovský soundstage sám o sobě a pozicování zvuků v něm, je také naprosto špičkové. Problém a proč jsem si tyhle sluchátka nakonec nenechal, je fakt, že selhávají v zábavnosti. Zvuk je pro mě do značné míry sykavý, syntetický, technický, po 3 hodinách jsem zde měl fakt pocit, že všeho moc už zkrátka škodí. Výrazně jim pomáhá 7.1 u X4, jakoby sxfi které zvětšuje soundstage těmto sluchátkům nevadilo a naopak vylepšilo výhodu soundstage co má 800s sám o sobě. To co to předvedlo u her s otevřeným světem, bylo až neskutečné, až člověk nevěřil, že to šlo vážně ze sluchátek.
(Důvod proč to tak je, bude nejspíš v tom, že soundstage v 800s je špičkový hlavně do šířky, nikoli ale do hloubky. SXFI jim přidá chybějící hloubku a přitom nijak dramaticky nezkazí senzační šířku, kterou mají 800s sami o sobě). Pokud by tyhle sluchátka stály o polovinu méně, je to jasný favorit:-). Takhle jde bohužel spíš o hodně drahou srandu pouze pro určité typy her (nebo v hudbě pro akustické songy, klasiku a kytary).
Hifiman Arya V3
Nakonec můj favorit a sluchátka které si rozhodně nechám:-). To co tohle převádí nejen ve hrách, ale i v hudbě (poslouchám hlavně elektronickou music, ale je to u Aryí vlastně fuk co tam dám) je vážně neskutečný - všechno zní naprosto fantasticky, výživně a přirozeně. Zajímavé na Aryích V3 je ale i fakt, že prostě nepotřebují virtualizovat 7.1.. Zkoušel jsem všechny 4 virtualizace výše, různá nastavení, několik hodin testování v různých hrách a pokaždé došel k závěru, že tyhle sluchátka virtualizace prostě nepotřebují - zní to pokaždé méně přirozeně, než jak to sami podají. Nevím, zda-li je to jejich technologií Stealth magnetů nebo co se tady vlastně tak povedlo, ale hloubka v soundstage i pozicování/dynamika, vše je tak přesně trefené, že se zde ten 360stupnový prostor okolo, jakoby vytváří sám o sobě. Tohle je na Aryích V3 naprostá pecka a nerozumím proč to lidé v recenzích nezmíní více. Soundstage by mohl být sice o kousek větší (pak ale asi za cenu, že by ztratil ten neskutečný smysl pro hloubku scény), nevadila by mi ani větší síla basů jako má Mobius (i když basům tady rozhodně patří čestné druhé místo - citelně lepší než LCD-GX), ale i přes tyhle drobné mušky je to vážně nářez. Nechybí jim úžasný detail (jako chybí Mobiusu), analytičnost, která zároveň není tak "syntetická" a "technická" jak u 800 s a především ten fakt, že tohle dělá 3D prostorovost samo o sobě a tím pádem i v hi-res kvalitě.
Takže abych udělal nějaký závěr.. Vracím zpět zakoupené G6, X4, GSX 1200 a pořizuji nějaký opravdu kvalitní DAC a AMP k Aryím.. tady jsou už virtualizace naprosto k ničemu:-)
Díky všem!