Toto vlákno je určeno k diskusi o problematice ekvalizace sluchátek. Jeho cílem je zpřístupnit tuto problematiku většímu množství zájemců, kteří ekvalizaci zatím nepoužívají. Ekvalizace je významným způsobem, jak si audiofil může upravit zvuk produkovaný sluchátky dle vlastních představ.
-- 30. 9. 2023 11:23 --
K čemu se ekvalizace používá ? Základní idea je, že zvuk produkovaný sluchátky (v podstatě každý reálný zvuk) lze pomocí speciálních postupů rozložit na sinusové tóny (spektrální analýza). Tedy v každém okamžiku jde o směsici velkého množství separátních sinusových tónů, o různých frekvencích a amplitudách. Pokud se budeme snažit pochopit, jak dobře sluchátka fungují, nemusíme se snažit pochopit, jak reprodukují komplexní zvuky (reálné skladby), stačí, abychom věděli, jak reprodukují sinusové tóny různých frekvencí. Toto se zobrazuje na grafu takzvané frekvenční charakteristiky sluchátek (anglicky frequency response). Na vodorovné ose jsou frekvence ve slyšitelném pásmu (20 Hz až 20 kHz), na svislé ose relativní úrovně akustického tlaku, který sluchátka produkují na dané frekvenci (uváděno v dB). Základní ideou je zjistit, když do sluchátek posíláme ze zesilovače sinusový tón o určité frekvenci, jak hlasitě na dané frekvenci sluchátka hrají. Amplituda (velikost sinusoveho napětí) signálu ze zesilovače je na všech frekvencích přitom stejná, a zjišťujeme, zda na některých frekvencich sluchátka signál oproti jiným frekvencím zesilují, nebo zeslabují, nebo ho nechávají konstantní. V příloze se můžeme podívat na to, jakým způsobem se s reprodukcí rozdílných frekvencí co se týká úrovně hlasitosti produkované sluchátky vyrovnává model LCD-2 Classic firmy Audeze. Je vidět, že v oblasti basů, od frekvence cca 50 Hz, mírně úroveň akustického tlaku klesá (o cca 3 dB na 20 Hz). Dále vidíme vzestup mezi 600 Hz a 1.5 kHz, bouli mezi 2 kHz až 4 kHz, vzestup před 6 kHz, následovaný propadem (největší na 9,5 kHz), opětovný vzestup atd. Je tedy zjevné, že sluchátka nereprodukují vstupní signál rovnoměrně - to bychom viděli vodorovnou čáru. Zároveň vidíme na grafu jakousi šedou přerušovanou čáru, nazvanou IEF Neutral Target (Bass: +5 dB). Tato křivka je zhruba řečeno to, jak mělo měření frekvenční charakteristiky sluchátek Audeze (zelené křivky - levý a pravý kanál) vypadat. Ale nevypadá. Z toho plyne, že tato sluchátka nemají ideální frekvenční charakteristiku (o tom, co to je, příště), a je třeba jejich zvuk nějakým způsobem upravit, aby se přiblížil šedé křivce. K danému účelu se používá ekvalizér, kterým můžeme určité frekvence posilovat, nebo zeslabovat. Je tedy vidět, že v tomto případu je potřeba posílit bas (od 200 Hz), potlačit okolí 800 Hz, a zesílit oblast 1.5 kHz až 6 kHz (nejvíce okolo 4.5 kHz). Pokud tak učiníme, a porovnáme zvuk bez ekvalizéru, a s aktivovaným ekvalizérem, odměnou nám bude přirozenější zvuk sluchátek (když ekvalizér aktivujeme), která rozkvetou do krásy, a předvedou nám zvuk, který sama o sobě dodat nedokáží.