Ekvalizace sluchátek

Stereo a vícekanálová sluchátka

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod martas38 5. 5. 2024 13:41

Ano, dopady toho rušení vnímám jak píše introvert. Není to o hlasitosti, brumu, šumu, škrčení a podobně, ale o horším podání prostoru, dynamice, zastřených výškách atd.
Hlavními generátory tohoto rušení jsou spínaný zdroj počítače, procesor, paměti. Čím vyšší frekvence (čili čím je výkon počítače vyšponovanější), tím hůř. Před nějakým časem jsem si v rámci hraní postavil takový bridge z hloupého Raspberry Pi s kartou Allo DigiOne. Je to vlastně streamer, zvuk do toho šel přes LAN a z krabičky do převodníku přes digitální coax. Hlavní účel byla možnost použít HQplayer s Audirvanou. Krom benefitů HQP to přineslo zlepšení zvuku popsané na začátku a to i s jiným systémem na krabičce, než je HQP embedded (Moode Audio). Čili defakto obejití USB v iMacu má pro mě dost velký přínos. Byla to změna, kterou jsem okamžitě slyšel. A ještě výraznější to bylo, když jsem začal krabičku napájet zdrojem iFi iPower X, který je proslulý svojí tichostí, byť je to stále spínaný zdroj. Úplně stejné zlepšení zvuku jsem zaznamenal s přechodem na streamer Eversolo DMP-A6. Sice má spínaný zdroj (možnost výměny), sice jede na Androidu (nemám to rád, ale tady není absolutně vidět), ale krom minimálně stejného přínosu ve zlepšení zvuku to má lepší ovládání než Audirvana a celý počítač, vnitřní slot na SSD atd. Co ale musím vyzvednout krom zvuku je obrovská uživatelský přívětivost, grafický i parametrický EQ, direct režim, USB výstup pro DAC atd.
Jestli je to zlepšení zvuku psychoakustika, nebo realita těžko říct. ABX si nemám moc jak dělat a ani nevidím důvod. Dělám to pro potěchu duše, pro zábavu, pro sebe. A sám jsem o zlepšení zvuku přesvědčený.
A jen tak mimochodem, kdyby nebyly počítače zarušené, kupovali bychom USB izolátory, Jitterbugy a podobné hračky, někdo USB kabely za tisíce?
introvert: já jsem nenapsal, že ti to hraje špatně, ale že je špatně hrát z počítače obecně. U tebe, u mě, u Kamasu, kdekoliv.
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 5. 5. 2024 15:47

V první řadě gratuluju @martas38 ke koupi Niagara 1200 a velmi opožděně též ke Chord Qutest. :)

Co se týče kontroverzního tématu „PC jako zarušený/nepoužitelný zdroj hudby“, nedá mi to a částečně budu opakovat, co jsem tu v minulosti už psal. Po koupi Mac Mini M1 (asi konec roku 2020), na kterém jsem provozoval Roon, mi to samozřejmě nedalo, a začala éra zkoumání nezarušených/dedikovaných streamerů pro přehrávání hudby. Nakonec různá hifistická fóra jsou toho plná, a jak se říká: „Na každém šprochu...“. A tak přiletěly první vlaštovičky, Roon Nucleus a Lumin U1 Mini.

První jmenovaný vlastně nesplňoval přísná kritéria, počínaje absencí lineárního zdroje a nevím, čím konče. Každopádně v přímém srovnání s Mac Mini 1 jsem nepozoroval byť minimální posun v kvalitě hudební reprodukce. Lumin naproti tomu hrál skutečně trochu jinak, ani lépe, ani hůře, prostě jinak při zachování stejné úrovně kvality zvuku. Zatímco Mac Mini 1 s Roonem (či Nucleus) působil maličko autoritativněji a klidněji, nezarušený Lumin s lineárním zdrojem to trochu přeháněl v nejvyšších frekvencích. Ne že by byl ve výškách agresivní, to ne, ale v přímém srovnání tam byla patrná vyšší kvantita, nikoli však kvalita.

Po tomto rozčarování jsem na nějaký čas danou problematiku opustil a vrátil se k ní relativně nedávno, ale vzal to poměrně z gruntu. Již jsem se nezabýval nějakým lowcost Luminem za pouhých 60k, ale postoupil minimálně o třídu výš, tedy co se alespoň ceny týče. A z nepřeberného množství vybral tři horké kandidáty. Auralic Aries G2.1, Aurender N200 a Innuos ZENmini M3k (s externím napájecím zdrojem a hodinami), jejichž cena se pohybuje okolo 150k. No a ve zkratce, Auralic a Aurender hrály prakticky stejně jako Mac Mini 1 s Roonem, opět se žádné vyčištění a "zdynamičtění" nekonalo. Innuos mi potom hodně připomínal výše zmíněný Lumin. Nicméně k tomuto musím dodat, že jsem ZENmini neslyšel s těmi externími hodinami za cca 75k. Chtěl jsem se k tomu ještě v budoucnu vrátit, ale když jsem narazil na recenzi Innuos vs Nucleus od Steva Huffa, nakonec od toho upustil. Pan Huff vlastnil předmětný Innuos v plné palbě (s externí napájecí jednotkou a hodinami) a jednoho dne mu byl zapůjčen zarušený Roon Nucleus na recenzi… no a jak to dopadlo? Innuos prodal a koupil Nucleus…

@introvert zmiňoval Hugo 2 s 2Go. Sám mám v tomto podobnou zkušenost. Hugo 2 jsem také vlastnil a poté, co vyšel 2Go, srovnával tento streamer s MacBookem Air. Zvukem to bylo skutečně trochu rozdílné. V případě kombinace Hugo 2 a 2Go (hudba byla uložená na disku přímo v 2Go, ovládáno remote control aplikací z mobilu) tu byla patrná nižší extenzivita výškového pásma, což považuji za krok správným směrem v případě daného převodníku/zesilovače. Nicméně v přímém srovnání se samotným Hugo TT 2, napojeným jen tak do zdi se zarušeným nelineárním zdrojem a s využitím stejného MacBooku jako zdroje hudby, se nezarušené baterií napajáné kombo Hugo 2+2Go odporoučelo někam do propadliště dějin…

A co si z toho závěrem vzít. Nemám v tomto zkušenost s iMac 2017, ani s tím "zarušeným/nezarušeným" PC od @Kamasu, ale pokud bych měl hádat, vsadil bych, že v případě @martase38 nejsou na vině nelineární zdroje apod., nýbrž sluchátka. Stejně jako já kdysi, teď vlastní Meze Empyrean, která jsou zcela objektivně svým charakterem na temnější straně. No a právě tyhle tanečky okolo lineárních zdrojů (párovaných se zařízeními, jež na to nebyla designována), které nejen z mé zkušenosti (viz například přednášky Roba Wattse) mohou dodat ve vyšších pásmech o něco více kvantity (nikoli však kvality), tak současně mohou kompenzovat méně extenzivní (kýžené) výšky u daných sluchátek.
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod muchacho 5. 5. 2024 16:15

Pánové, děkuji Vám za objasnění problému zarušení při poslechu přes PC, bohužel můj problém je, že nemám na poslech tolik časoprostoru, kolik bych si představoval a tudíž nemám ty mé sestavy tolik naposlouchané, abych nějaké rušení přes USB registroval (o možnosti nějakýc ABX testů ani nemluvě...) Nicméně když se na datový přenos do DAC dívám jako obyčejný elektrikář, tak jsem si vždycky myslel, že přes USB jdou jen jedničky a nuly, kterým by mělo být teoreticky jedno, jestli jsou na prvopočátku napájené ze spínaného, nebo lineárního zdroje. Jsou to pořád snad jen dvě logické úrovně a na zvuk by měl mít vliv až DAC (případně nějaké rušení po zemní smyčce USB kabelu). Když pustím do RME nějaké jejich testovací soubory, tak mě to vždy ukáže "passed", tak by to mělo být "BitPerfect", ale jak to čtu, jsou i nějaké jiné jedničky a nuly, které mění prostor a dynamiku...? Nebo ty RME testovací soubory je nějaké placebo?
Audirvana->RME ADI-2 DAC->Neumann 2*KH150+1*KH750/NDH30 BE
Audirvana->TOPPING E30->iLoud Micro Monitor Pro
UAPP->TOPPING D10s->EUFONIKA H5M->Senn HD660S2
UAPP->FiiO K11 R2R->xDuoo TA-26->Senn HD650
xDuoo TA-10R->Senn HD600
muchacho
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod martas38 5. 5. 2024 18:12

Pavel: Dík za gratulaci. Oboje je celkem posun právě v oblasti o které se bavíme. Prostor, dynamika, mikrodetaily. Niagaru mám zapojenou třetí den a už teď vnímám, že je u ní větší posun kvality výsledného zvuku, než v přechodu z RME na Qutest a to jsem tomu vůbec nevěřil a nemít ji za 6 tisíc, nikdy bych do ní nešel. Mně na RME nevadil zvuk, ten je excelentní, ale spíš ta složitost, množství funkcí co jsem nevyužil a uživatelská nepřívětivost nastavení. Prostě německá mašina, kdo pracuje se softem SAP ví o čem mluvím :) U Qutestu jsou dvě tlačítka, na která jsem měl vlastně potřebu sáhnout jen jednou.
Pravda první věc, co jsem udělal byl přechod na lineární zdroj. Bylo to na základě studia fór a na základě zkušeností s RME a s tím Rpi. Ono zařízení není designováno na spínaný, nebo lineární zdroj. To je designováno na například napětí 5V a má nějaký příkon. Jenže lineární zdroj produkuje daleko méně rušení, které se pak daleko snáz odfiltrovává. Navíc je tvrdší, takže i v zátěži líp drží napětí. Tím nechci tvrdit, že spínané zdroje jsou špatné. Mám iFi iPower a ten je prostě lepší jak to, co je u Qutestu a hodně velká část uživatelů se úplně stejně vyjadřuje o napájení TT2. A jak konstruktéři RME, tak Rob Watts se vyjadřují ve smyslu, že mají svoje spínané zdroje dokonalé a lepší zdroj nemůže být poznat, ale já jsem se sám přesvědčil o pravém opaku, poznat to je. A celkem hodně. Samozřejmě bychom mohli v této debatě zabřednout podobně jako v diskuzi o kabelech, zejména těch digitálních, ale já to prostě slyším.
Úvaha o Empyrean je zajímavá, sám jsem o tom takhle přemýšlel dávno před dnešním dnem. Jenže chybu této úvahy jsem si ověřil tak, že jsme si se známým na pár dnů vyměnili sluchátka. Jeho moje Empyrean inspirovaly k okamžité koupi Empyrean 2. Půjčená Hifiman Arya tuším Stealth mě ukázaly, že to jednak nejsou vůbec špatná sluchátka, s křivkou Oratory1990 bych je mohl klidně mít, ale hlavně v tom, že i tady se kouzlo lineárního zdroje odehrává úplně stejně. A to jsou Arya jasnější a detailnější než Empyrean.

muchacho: Jako elektrikář (pravda jen vzděláním, nedělám to) se na ty jedničky a nuly dívám stejně jako ty. Jenže v praxi to patrně funguje jinak. Problém s tím zmíněným rušením vidím na dvou úrovních. Jednat může projít převodníkem až na analogovou stranu. Tomu by měl zabránit galvanický oddělený USB vstup převodníku, tuším se to řeší opticky. Qutest to má, ale stejně se to projevuje. A s tím asi souvisí ta druhá úroveň. Patrně je nějaký způsob degradace digitálního signálu už přímo v PC a takto degradovaný signál pak projde i opticky odděleným vstupem. Netuším, jestli je to možné, ale jinak si to neumím vysvětlit.
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 6. 5. 2024 00:07

Protože se nám tu množí elektrikáři, lehce vstoupím do diskuze stran USB. :)

Daná sběrnice je velmi univerzálně využívána a přenosy nejsou pro všechna připojená zařízení identické. Při použití v rámci periferií PC platí, že PC je hostitel a periferie je podřízené připojené zařízení. Hostitel může data odesílat nebo vyžádat jejich příjem. Periferie nikdy nesmí svévolně data odeslat.
Při propojení a přenosu se rozlišují 4 základní formy:
1. řídící (nejčastěji pro prvotní inicializaci zařízení)
2. hromadné (přenos dat s prioritou správnosti obsahu)
3. přerušované (přenos dat s prioritou rychlosti)
4. izochronní (přenos dat s prioritou času)

Hromadný přenos je používán například všude tam, kde přes USB přesouváte soubory, nebo větší proudy dat (tiskárna, skener, síťové prvky). SW řeší kontrolu i časovou synchronizaci a obě zúčastněná zařízení spolu komunikují (kontrolní součty). Při tomto použití je prioritou minimalizovat chyby v datovém přenosu (klidně opakovaným pokusem o odeslání dat) a je víceméně jedno, jak dlouho to trvá.

Přerušovaný přenos klade prioritu na rychlou odezvu s minimální korekcí chyb. Typicky se jedná o rychlou, nekritickou a datově neobjemnou informaci z periferie typu myš. Při pohybu myši je totiž jedno, jestli ze 100 údajů o směrovém vektoru je polovina špatně.

V rámci této diskuze je zajímavý až izochronní přenos. Tímto způsobem totiž nejčastěji komunikují zvukové periferie (DAC) a USB sběrnici využívají jako sběrnici I2S. Hostitel i periferie se dohodnou na frekvenci bloků přenášených dat s prioritou reálného času. Bohužel, z tohoto důvodu, zde není zpětná kontrola přenosu ani korekce chyb.
To je bohužel i jednou z příčin přítomnosti možných vad v následně zpracovaném signálu na straně výstupní periferie. Jde sice stále o "jedničky a nuly", ale PC (hostitel) nemá tušení, zda to, co odesílá, je přijímáno na druhé straně. Příjemce zase nemá možnost ověřit, že to, co obdržel, je původní informace.

Tolik k samotnému přenosu. Další zdroje rušení jsou již stejné jako u ostatních metalických spojů. Dodatkem je samozřejmě ještě kvalita použitých komponent. Špatně navržený počítač s mizernou (levnou) základní deskou (sběrnice USB) navíc osazený výkonnými komponentami (procesor, grafika,...), zvýší pravděpodobnost, že interní zpracování signálu hlavní či sdílené datové sběrnice bude trpět rušením z okolních zařízení. V takovém případě pak není neobvyklé, že v reproduktorech uslyším pohyb myši.
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod martas38 6. 5. 2024 05:38

Emil: Moc díky za objasnění. Takže to nejede systémem paket dat, kontrolní součet s tím, že když součet nesedí, řekne si přijímač o nový paket? Nějak jsem měl pocit, že to takhle má být, na druhou stranu jsem si říkal, jak by se tam potom ty chyby braly. A pokud ty chyby jsou, opravuje je nějak převodník?
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod introvert 6. 5. 2024 06:26

@Emil Pastelka: A co Bit Perfect ? Tipuji, že se používá hromadný přenos, protože rychlost v tomto případě není prioritou. Tou je správnost přenesených dat.
introvert
Pokročilý

Odeslat příspěvekod martas38 6. 5. 2024 06:32

introvert: dost možná jen v prospektech. Ani bych se tomu nedivil :-D
Ale je pravda, že RME mělo kontrolní soubory, který se daly poslat z PC do RME a napsalo to, jestli to bitperfect je a nebo není.
JInak mám pocit, že rychlost v reálném čase tady právě sakra prioritou je a proto tam vznikají ty chyby.
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod introvert 6. 5. 2024 08:28

U CD kvality je datový tok max 2 Mbit/s, USB 2.0 má teoreticky umět 480 Mbit/s. Čili rychlost opravdu není to, co by bylo limitujícím faktorem.
introvert
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 6. 5. 2024 09:10

@martas38:

Niagara 1200 za šest tisíc korun? Nikde na světě nekoupíš tento síťový filtr za tak nízkou cenu, pokud se má jednat o korektní obchod na obou stranách. S největší pravděpodobností jsi koupil padělek. A nebo ti jej prodala vdova, které nebožtík tak trošku nalhal jinou cenu. :D

Co se týče těch lineárních zdrojů pro Chordy, stejně tak velká část zákazníků má zcela opačnou zkušenost, než kterou zmiňuješ ty.
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lada5 6. 5. 2024 10:10

U tt2 a m-scaleru je přímo zakázáno používat jiný zdroj jinak neuznají záruku.
lada5
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod martas38 6. 5. 2024 17:25

pavel: Máš samozřejmě pravdu, bylo to 16 tisíc :) Moje chyba. Bazar tady od člena.
viewtopic.php?f=1872&t=1335258&p=13674586&hilit=niagara#p13674586
Co se týče lineárních zdrojů, tak věřím, že s těmi z Aliexpressu za 15USD mají lidi špatné zkušenosti a že je to horší a hůř filtrované, než spínaný zdroj Chord. Ale já mám americký zdroj HDPlex určený přímo pro audio aplikace, který se jako nový prodával za takřka 1000USD. A je to desetikilový macan s pořádným trafem a baterií filtračních elektrolytů. A tam si troufnu tvrdit, že to je lepší než spínané hračky, které Chord, nebo RME přikládají ke svým převodníkům. Pravda dopředu upozorňuju, že chlapci z ASR naměřili něco jiného a ten zdroj RME by měl být dle měření nejdokonalejší na světě. Není.

introvert: asi jsem se nevyjádřil správně, navíc tomu až tak nerozumím, ale nejde ani tak o datové toky, ale o čas. Jak píše Emil, priorita času. Možná by nám to nějak mohl objasnit. Ale co vím, tak pokud se tam něco začne v tom přenosu dít a dostaneme se z řádu pikosekund do nanosekund, dělá to velké problémy s šíleným dopadem na zvuk. Ale jak říkám, mám se ještě hodně co učit a rozšiřovat si obzory.
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod introvert 6. 5. 2024 18:03

@martas38:
Informace od autorizovaného distributora Chord Electronics je, jak už tu psal lada5, že pokud u zařízení Hugo TT 2 nebo M Scaler použiješ neoriginálni zdroj, a později budeš přístroj reklamovat (z libovolného důvodu), Tvoje reklamace bude zamítnuta. Zda je to pravda nebo kec nevím, ale detekovat použití neoriginálního zdroje možné je.
Naposledy upravil introvert dne 6. 5. 2024 18:17, celkově upraveno 2
introvert
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 6. 5. 2024 18:12

introvert píše:A co Bit Perfect...

Tento termín nesouvisí se samotným přenosem, dokonce se nejedná ani o nějaký standard, nebo normu. Obecně to znamená, že zdrojový zvuk nebude cestou k DAC nijak dále zpracováván. Ve smyslu SW zásahu na straně přehrávače, průchodu ovladačů a zvukovým jádrem OS. Zjednodušeně řečeno je to "snaha", nikoliv zaručený výsledek.

introvert píše:U CD kvality je datový tok max 2 Mbit/s

Zásadní není datový tok, ale počet vzorků za sekundu a jejich datový rozsah. To si vyjednají obě zařízení před přenosem s tím, že PC má teoretické limity jen ve výkonu CPU. Periferie zpracovává signál maximem svého interního výkonu (typicky v jednotkách MHz).
Přenos v rámci USB probíhá po balíčcích (ve velikosti násobků od 8 do 1024 B ) s tím, že jednotlivé typy přenosu mají pevně dané limity (hromadný přenos 512, izochronní 1024 B ). Další limity jsou v častosti zápisu a čtení (oba směry jsou rozdílné a má na ně vliv OS a velkost vyrovnávacích pamětí na obou stranách).
Na těch zmíněných 2 Mbit bych potřeboval 488 datových balíků (2 Mbit / 512 B ). USB 2.0 v nejvyšším režimu (High Speed) přenáší datový rámec každou 1 milisekundu, tedy teoreticky maximálně 1000 krát za sekundu. Každý rámec může mít až 8 datových balíků - teoreticky tak co 1 sekunda to 8000 balíků. Ovšem to je opravdu jen "papírová" teorie.
Pokud bych každý přenos kontroloval a opravoval případné chyby, dostanu se u každého z balíků na:
- vyjednání odeslání
- poslání balíku
- potvrzení doručení
- vyjednání kontroly
- příjem kontrolního součtu
- potvrzení přijetí
...celkem nejméně × 6 v případě bez chyby a průměrně × 8 s případnou opravou nějakých chyb. Tedy z těch 488 datových balíků bych měl naráz cca 3900. Pokud do toho přičtu odezvy/latence přenosu a sníženou rychlost na straně pomalé periferie, vyjde mi, že s korekcí dat nepřenesu přes USB ani to CD audio. Prostě není čas.

introvert píše:... rychlost není limitujícím faktorem.

Zaměňujete rychlost a propustnost. Nejde o rychlost přenosu nebo kapacitu rozhraní, ale o jeho schopnost vyrovnat se s chybou. Chyby přenosu nastávají neustále, část jich zvládne opravit přímo HW korekce USB, část až SW.
Nicméně, kdybyste na zvuk použil USB hromadný přenos, výsledek by zněl (pokud jste zažil) jako natažený/deformovaný pásek audiokazety, případně jako když walkmanu docházely baterie - zvuk se v takovém případě přehraje vždy datově správně, ale bez ohledu na čas. Nakonec tady je přibližná simulace - jen si představte nepravidelné změny.
Další částí přenosu je režie pro vyjednání spojení - to platí obecně u jakéhokoliv HW, kde je potřeba vyjednat a dohodnout přenos. Například i při zápisu/čtení pevného disku - teoretické maximum má od reality vždy daleko a jistě víte, že zkopírovat jeden velký soubor je mnohem rychlejší, než tu stejnou kapacitu rozdělenou na více částí.

martas38 píše: ...kontrolní součet ... opravuje chyby převodník?

Kontrolní součet a zpětná komunikace je jen při hromadném přenosu. Izochronní přenos komunikuje asi takto:
PC > jsi tam?
DAC > ano
PC > teď ti za každý N časový úsek pošlu X dat
DAC > OK
PC > posílám data
PC > konec přenosu
PC > jsi tam?
...

DAC v tomto směru je vlastně jen přijímač vysílání (jako rádio), které následně zpracuje. Jako korekci by mohl DAC použít vyrovnávací paměť. To by fungovalo (jako na starých přenosných CD přehrávačích) jen v případě, že by reprodukce zvuku nebyla vázána na další jevy - jako třeba obraz/video.
Další možností (která se aktuálně používá nejvíce) je odhad a rekonstrukce/interpolace zvukových vln. V malém rozsahu dochází k dopočítání poškozeného signálu a případné detekci/zahození vyloženě nesmyslných dat. Nicméně na to má vliv už interní čip DAC a každý výrobce to řeší trochu jinak.
A aby to bylo složitější, USB data obsahují základní součty, ale z toho DAC jen pozná, že obdržel vše správně nebo ne. Nic dalšího se už neděje. Interpolaci pak použije na výstup, který převedl ze správných dat. Ta chybná buď zahodí, nebo přehraje s chybou. K opravám samotného datového přenosu nedochází nikdy.
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 6. 5. 2024 18:22

martas38 píše:pavel: Máš samozřejmě pravdu, bylo to 16 tisíc :) Moje chyba. Bazar tady od člena.
viewtopic.php?f=1872&t=1335258&p=13674586&hilit=niagara#p13674586
Co se týče lineárních zdrojů, tak věřím, že s těmi z Aliexpressu za 15USD mají lidi špatné zkušenosti a že je to horší a hůř filtrované, než spínaný zdroj Chord. Ale já mám americký zdroj HDPlex určený přímo pro audio aplikace, který se jako nový prodával za takřka 1000USD. A je to desetikilový macan s pořádným trafem a baterií filtračních elektrolytů. A tam si troufnu tvrdit, že to je lepší než spínané hračky, které Chord, nebo RME přikládají ke svým převodníkům. Pravda dopředu upozorňuju, že chlapci z ASR naměřili něco jiného a ten zdroj RME by měl být dle měření nejdokonalejší na světě. Není.



Tak to jo. 16k je férová cena. :) A napájecí kabel?

Ještě k těm lineárním zdrojům, například v pražském AVcenter v minulosti nabízeli k TT2 a M Scaleru lineární zdroj Sbooster BOTW MKII v cenové relaci cca 10k, ale prodej záhy ukončili, a to kvůli převažující negativní zpětné vazbě…

Na druhou stranu, pokud sekta ASR, kterou osobně považuju za tu největší odpornost ve světě hifi, tvrdí, co říkáš, z mé zkušenosti opak bývá pravdou. Nakonec s jejich vůdcem bych se v devíti případech z deseti neshodl ani na tom, zda je venku den, či noc (v rámci stejného časového pásma :D ). Když uvážím, co nalhal třeba o Niagaře, M Scaleru a Susvarách, které vlastním a na které nedám dopustit, vaří se ve mně krev. :twisted:
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků