HiFiMAN Susvara Unveiled
Tak si říkám, zdalipak by racionálně uvažující člověk na základě jediného příspěvku ze zahraničního hifistického fóra a video reportáže z šanghajského Canjam, tedy v podstatě na blind, koupil sluchátka za dvěstě dvacet tisíc korun… asi ne. Což mě nevyhnutelně přivádí k závěru, že bych se měl nad svým počínáním opravdu vážně zamyslet. Na moji obhajobu, svou roli v tom samozřejmě sehrály i pozitivní zkušenosti s předchozím vrcholným modelem sluchátek daného výrobce. Ale i tak je to docela na pováženou. Pojďme se tedy podívat, co tato zbrklá a neuvážená koupě přinesla.
Balení
Nové Susvary dostanete prakticky ve stejné kazetě jako předešlou generaci. Jediný rozdíl spočívá v nápisu na kovové destičce, umístěné na jejím víku, doplněné o přídomek Unveiled. Jinak jde o totožnou černou kazetu, s relativně tuctovým vzezřením, koženkou na vnější straně a saténovým polstrováním uvnitř, kde se potom nachází samotná sluchátka, jejichž měniče jsou uloženy v hnědých sáčcích, které slouží jako ochrana jejich mimořádně otevřené konstrukci (viz níže). Dále zde naleznete dva hnědé váčky, ve kterých jsou uloženy magnetické kryty, jež mají stejný účel jako výše zmíněné sáčky, ovšem s tím rozdílem, že tyto slouží pro chvíle, kdy sluchátka nebudou uložena v samotné kazetě. Samozřejmě nesmí chybět knížka pojednávající o nových Susvarách, certifikát pravosti a dva třímetrové kabely, potažené jemnou černou tkaninou, zakončené 4-pin XLR konektorem, respektive 6,3 mm jackem. Na závěr si výrobce opět neodpustil nepřidat onen černý, na omak velmi nepříjemný vak z nějakého umělého materiálu, který jsem zmiňoval v Souboji titánů. Celková prezentace balení nových Susvar je stále daleko za konkurenčními výrobci. To je prostě nesrovnatelné. Holt společnost HiFiMAN tomu nevěnuje pozornost nebo pro to nemá cit. Ale za ty roky jsme si na to už asi všichni zvykli. Nakonec jediné podstatné je to, aby daná sluchátka dobře hrála.
Design, konstrukce & pohodlí
Přestože nové Susvary, co se designu týče, náleží k těm vůbec nejpovedenějším sluchátkům daného výrobce, stále nelze hovořit o tom, že by v této rovině zcela korespondovaly s jejich velmi vysokou pořizovací cenou. Nicméně se svým průmyslovým vzezřením, působícím velmi moderně, až futuristicky, doplněném o náušníky z jemné syntetické kůže v barvě koňaku, vypadají opravdu velmi dobře, místy až luxusně. Celkový dojem kazí trochu odlišný odstín hnědé barvy vnitřní části hlavového mostu a černé kabely. Škoda, že výrobce nepoužil v obou případech stejnou hnědou barvu v odstínu koňaku jako u náušníků. Tato unifikace by podtrhla hodnotné, až luxusní provedení daných sluchátek. Na druhou stranu můžeme být rádi, že alespoň nepoužili původní kabely, které byly ještě do loňského jara dodávány se starými Susvarami, tedy dnes už legendární zašlé nemocniční hadičky. Ale i kdyby tak učinili, je to nakonec jedno. U sluchátek tohoto kalibru se stejně očekává, že si k nim pořídíte kvalitativně odpovídající kabel, a to nejen co se designu a ergonomie týče, ale i co do kvality zvukového přednesu.
Konstrukčně jsou velmi podobná předchozí generaci. Jedná se tedy o otevřená circumaurální sluchátka s magnetoplanárními měniči. Mají velmi podobný hlavový most, který se liší pouze výše zmíněnou barvou jeho vnitřní části a menší výškou té vnější. Stejně tak mají i, nevím, jak to lépe popsat, shodný základní tvar měničů. Asi největší rozdíl spočívá v odstranění vnější mřížky i síťky pod touto mřížkou, které by jinak poskytovaly ochranu stříbrné nanometrové membráně sluchátek, jež nahradila původní zlatou, před prachem či jinými nečistotami, anebo před možným fyzickým poškozením cizími objekty, zejména pak před menšími kovovými předměty, které mohou být potenciálně přitáhnuty magnety sluchátek, což by mohlo vést k poškození membrány. Právě proto výrobce nové Susvary dodává s výše zmíněnými magnetickými kryty, jež mají tomuto zabránit. Ale když dojde na samotný poslech, budete je muset od sluchátek oddělit, a v tu chvíli dbát zvýšené opatrnosti, aby nedošlo k onomu poškození. Nicméně, když pominu logistiku magnetických krytů před poslechem a po něm, za sebe mohu uzavřít, že se k těmto sluchátkům chovám úplně stejně jako ke všem ostatním. Co se konstrukce týče, další významný rozdíl, oproti předešlé generaci, potom spočívá v použití jiných magnetů na vnější straně měničů s odlišným tvarem i uspořádáním, které jsou ověnčeny perforovaným prstencem.
Hmotnost Susvara Unveiled činí 430 gramů bez kabelu, tedy o dvacet méně než u původního modelu, což se procentuálně jeví jako takřka bezvýznamné. Přesto však byste i tento malý rozdíl měli zaznamenat, a to zejména, když přijde na jejich přímé srovnání. Jinak jsou obě generace, se svým adekvátním rozložením váhy i přítlakem náušníků, stejně pohodlné. A v tomto náleží k těm vůbec nejlepším z nejvyšší třídy sluchátek. Možná bude někomu vadit, co už jsem zmiňoval v předchozí recenzi u původních Susvar, a sice, že se vnitřní strana jejich náušníků velmi lehce dotýká uší, konkrétně u nové generace ještě o maličko víc, ale osobně to nepovažuju za nějaký zásadní nedostatek. Nakonec při samotném poslechu to prakticky vůbec nevnímám.
Nároky na sluchátkový řetězec
Původní šedesáti ohmové Susvary s citlivostí 83dB/1mW náleží k jedněm z nejnáročnějších sluchátek na trhu. A přestože nová generace (45Ω; 86dB/1mW) vyžaduje téměř o padesát procent méně výkonu, respektive o čtyři decibely menší zesílení, stále jde o velmi náročná sluchátka, jež adekvátně rozehraje pouze silný stolní highendový zesilovač. Na DAPy a podobné bateriemi napájené krabičky rovnou zapomeňte. Ty jsou pro daná sluchátka zcela nedostačující, zejména kvůli slabé dynamice nebo malé rozpadající se hudební scéně. Nakonec ani sluchátkový výstup Hugo TT 2 (7,3 W RMS @ 8 Ω) nedokáže pokrýt jejich dynamický potenciál. A je to opravdu škoda, neboť v ostatních aspektech zvuku podává s novými Susvarami opravdu skvělý výkon.
Pro rozvinutí svého plného potenciálu tak budou Susvara Unveiled vyžadovat kvalitativně korespondující zbytek sluchátkového řetězce. Počítejte tedy s další několika set tisícovou investicí. Samotný výrobce k nim doporučuje svůj vrcholný all-in-one EF1000DAC, se závratným výkonem 13,7 W na kanál při 32 Ω a ještě závratnější cenou, která atakuje čtyři sta tisíc korun. Nepochybuji, že s touto referencí nebudou hrát Susvary jinak než prvotřídně, ale reálně jim postačí i méně výkonu. Přesto však by byla velká chyba toto podcenit. Stejně tak samotnou kvalitu komponent, tedy bez ohledu na hrubou sílu zesilovače.
Ze zařízení, která jsem s novými Susvarami slyšel, bych jako naprostý minimální standard, respektive nouzové přechodné řešení, doporučil all-in-one Topping DX9, který za necelých čtyřicet tisíc korun nabídne opravdu velký zvuk, byť v přímém srovnání nestačí na zástupce highendové třídy, ať už půjde o vyrovnanou tonalitu, přirozený témbr, úroveň rozlišení, schopnost reprodukovat trojrozměrnou hudební scénu, anebo právě i dynamiku, kde sice nabídne o něco lepší výkon než výše zmíněný sluchátkový výstup Hugo TT 2, ale kde je stále poměrně daleko za schopnostmi highendových zesilovačů pracujících v čisté třídě A. Z toho, co je u nás dostupné, bych tedy jako rozumnější alternativu, která ovšem v nejvyšší konfiguraci vyjde na zhruba sto tisíc korun, doporučil nový all-in-one Burson Conductor GT4, se kterým sice nemám osobní poslechovou zkušenost, zato však s jeho předchůdcem, modelem Conductor 3X GT, jenž rozehraje i původní Susvary více než obstojně, ano. A když uvážím zahraniční recenze nového GT4, nebál bych se jej naslepo k Susvara Unveiled pořídit, pokud bych měl rozpočet omezený právě na sto tisíc korun.
Proč zrovna „Unveiled“?
Tento přídomek, jenž lze přeložit jako přídavné jméno odhalený, oficiálně vychází z popisu daných sluchátek, kde výrobce uvádí, že díky „zcela otevřené revoluční konstrukci“, bez tradičních mřížek, odhalí nové Susvary dosud neslyšenou úroveň detailů. Sice to nejsou jen marketingové kecy, ale daný název je současně takovou slovní hříčkou, jež souvisí s výše zmíněnými magnetickými kryty měničů, kdy se interně hovořilo o těchto sluchátkách s nasazenými kryty jako o veiled (zahalená), a když byly sundány, potom o unveiled (odhalená). Nakonec i název oněch magnetických krytů, jež zahalují Susvary, je právě odvozen od jejich funkce. Nesou tak označení Magnetic Veils.
Použitým názvem patrně nejvíc utrpěly původní Susvary, které v zahraničí po představení nového modelu poměrně často titulovali Susvara Veiled, ve smyslu narážky na to, že je jejich zvuk oproti nové generaci zahalený či zastřený.
Pokud někoho napadla myšlenka, že by bylo možné nové Susvary používat v jejich „Veiled módu“ jako uzavřená sluchátka, potom vás budu muset zklamat. Tedy ne, že by to nakonec nešlo, ale s výslednou tonalitou byste moc spokojeni nebyli. Tak rozsáhlé škody by nedokázala zhojit ani ekvalizace. Což mi připomíná vůbec první graf jejich frekvenční charakteristiky, který jsem na internetu viděl, kdy se mi při pohledu na něj muselo snad na malou chvíli zastavit srdce. V té jedné, nebo dvou vteřinách, než jsem si uvědomil, že se jedná o měření s nasazenými kryty, mi hlavou prolétlo, co jsem to proboha koupil za sluchátka, navíc za takový balík peněz. (Pozn.: V té době jsem ještě čekal na dodání mnou zakoupeného kusu, takže jsem neměl vlastní poslechovou zkušenost.)
Zvukové představení
Následující hodnocení Susvara Unveiled je založeno na poslechových zkušenostech s mým sluchátkovým řetězcem, jehož hlavní komponenty tvoří Chord Hugo M Scaler spolu s Chord Hugo TT 2 v roli převodníku a Burson Soloist Voyager jako sluchátkový zesilovač. Pro komparaci sluchátek potom posloužily původní Susvary, Audeze LCD-5 a Focal Utopia (2022).
Tonalita & témbr
Ze všech sluchátek té nejvyšší třídy, která jsem měl možnost slyšet, bych právě nové Susvary označil za tonálně nejvíc vyrovnané, kdy jen opravdu velmi mírně tíhnou k vřelejší straně. Z počátku tomu bylo ale právě naopak. Před jejich rozehráním, které zabralo nižší desítky hodin, bych jejich zvuk popsal tak, jako byste poslouchali symfonický orchestr složený ze samých sólistů, kde má každý z nich potřebu ukázat, co umí, a přehrát ostatní. V rovině tonality se to projevovalo mírně agresivním světlejším projevem. Nicméně zhruba po týdnu se vše uklidnilo. Jako by na scénu konečně dorazil dirigent a všechny hráče srovnal do latě. Případně mohu nabídnout alternativní přirovnání, jež by zvolil můj táta, profesionální hudebník, s pojednáním o čerstvě uvařeném guláši, který právě kvůli počátečnímu souboji mezi jeho jednotlivými složkami doporučuje konzumovat až druhý den, kdy se vše propojí v lahodnou symfonii chutí.
Co se jejich geneze týče, svým laděním jsou poměrně odlišné od svých starších sourozenců, a to zejména v poměru intenzity vyšších středů ku navazujícím výškám. Troufám si konstatovat, že všechny generace sluchátek HiFiMAN, respektive řady Ananda, Arya, HE1000 i staré Susvary jsou laděny více méně podobně, kde na potlačené vyšší středy, asi nejvíc v oblasti okolo dvou kilohertz, navazuje výraznější nebo extenzivnější pásmo výšek. Naproti tomu Susvara Unveiled nabídnou o poznání vyrovnanější reprodukci zvuku. Jde o chladnější, méně zabarvenou a celkově realističtější prezentaci. Bez náznaku jakékoli ostrosti či jedovatosti vyšších pásem. Stejně tak i jejich témbr doznal kýžených změn. U moderních žánrů je to asi nejvíc patrné na ženských vokálech nebo činelech, u klasické hudby potom při hře celé houslové sekce symfonického orchestru či některých žesťových nástrojů, zejména pak trubek. Obecně mě nenapadá jediný akustický nástroj či hlas, který jsem s nimi slyšel, jehož barvu bych nepopsal jako přirozenou. Snad nikdy předtím se mi nestalo, aby témbr sluchátek v pozitivním slova smyslu tak moc poutal moji pozornost. Toto je opravdu mimořádně silná stránka Susvara Unveiled, kterou jim mohou závidět nejen jejich sourozenci, ale i výše zmíněná konkurence, kterou jsem měl, nebo stále mám, k dispozici pro přímé srovnání.
Nicméně je třeba mít na paměti, co už jsem zmiňoval v předchozí recenzi ve spojení se starými Susvarami, zakladatel společnosti HiFiMAN, Dr. Fang Bian, se nijak netají skutečností, že svá sluchátka ladí, a to nejen ve smyslu tonality či témbru, zejména pro poslech klasické hudby, kterou sám poslouchá. A Susvara Unveiled nejsou výjimkou. Ostatně už z jejich prezentace je to do očí bijící fakt. Na oficiálních internetových stránkách jsou zobrazovány po boku symfonického orchestru, ve výše zmíněné knížce nenaleznete fotografii jiných než klasických koncertních sálů, konečně i v obou promo videích na YouTube se hraje pouze klasická hudba. Zejména bych zmínil to, kde prezentují nové Susvary ve spojení s oněmi magnetickými kryty, a kde můžete slyšet závěr první věty mého oblíbeného Beethovenova Trojkoncertu (Koncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr v C-dur, Op. 56).
Rozlišení & transparentnost
V těchto dvou provázaných rovinách je z toho, co jsem měl možnost slyšet, patrně nejdál HiFiMAN Shangri-La Senior. Poslední slovo je zvýrazněno záměrně, aby nedošlo k nějaké mýlce, když tu máme další dva zástupce nesoucí jméno Shangri-La, kteří ale sotva dosahují úrovně původních Susvar, natožpak svého jmenovce s přídomkem Senior. Ještě donedávna bych konstatoval, že tento model potom s menším odstupem následují pouze Sennheiser HE-1 a vrcholné Stax SR-X9000. Ale nyní mohu po bok těchto dvou posledně zmíněných přidat dalšího člena, Susvara Unveiled. V předchozí recenzi jsem v oblasti rozlišení a transparentnosti ve spojení s původními Susvarami zmiňoval, že je až děsivé, na jaké úrovni jsou schopny reprodukovat sebenepatrnější nuanci, která je v nahrávce přítomna. Měl jsem tam tehdy doplnit „s nadsázkou“, neboť skutečně děsivé je až to, co v tomto předvádí výše uvedená čtveřice. Pokud se vám v budoucnu naskytne příležitost poslechnout si nové Susvary, zvolte co nejkvalitnější nahrávku, jež máte velmi dobře naposlouchanou, u které si myslíte, že vás nemůže už nic překvapit, a mohu vám s klidem v duši zaručit, že se budete divit, co vypluje na povrch, ať už půjde o pozitivní mikrodetaily či nechtěné artefakty. Ze stálého repertoáru nahrávek, jež pravidelně poslouchám, mě nenapadá snad ani jedna, kde bych na něco nového nenarazil. Mohu tak s jistotou uzavřít, že výše zmíněný oficiální popis výrobce, kde uvádí, že nové Susvary odhalí dosud neslyšenou úroveň detailů, oproti svému předchůdci, nejsou jen plané řeči.
Dynamika & váha zvuku
Po zveřejnění technických parametrů Susvara Unveiled jsem si tak trochu maloval, že je budu moci díky jejich nižším nárokům, ve srovnání s předchozí generací, mnohem víc poslouchat přes sluchátkový výstup Hugo TT 2, který nakonec i původní Susvary rozehrál velmi obstojně. Dokonce jsem si pohrával s myšlenkou, že bych se mohl zcela zbavit externího zesilovače. Ale i přes nižší nároky nového modelu to v podstatě není možné, neboť v přímém srovnání s Burson Soloist Voyager, jež disponuje nekompromisním výkonem, sluchátkový výstup Hugo TT 2 nedokáže udržet krok, a to právě v rovině dynamiky, respektive váhy zvukového přednesu, bez ohledu na frekvenční pásmo. V tomto náleží i nové Susvary k těm vůbec nejnáročnějším sluchátkům na trhu. Pro rozvinutí jejich plného potenciálu tak bude zapotřebí korespondující zbytek sestavy v čele se silným áčkovým zesilovačem, jak už jsem výše zmiňoval.
Jednou z největších slabin všech moderních sluchátek HiFiMAN, ve smyslu řad Ananda, Arya, HE1000 a Susvara OG, je jejich celkově éteričtější projev. V podstatě všechna mají velmi dobrý basový základ, ale navazující středy v celém svém rozsahu postrádají adekvátní váhu. Projevuje se to téměř u všech hudebních nástrojů, kterým tak schází tělo, respektive jeho kontury. A právě na tom výrobce v případě modelu Unveiled výrazně zapracoval, a konečně tak na autoritativní bas navazuje korespondující pásmo středů. Ve srovnání s relevantní konkurencí jim stále na makrodynamické úrovni trochu dochází dech, když dojde řeč na vyšší středy, ale tady se ani tak nejedná o pochybení výrobce, nýbrž o záměr spojit téměř dokonalou dynamickou souhru akustických nástrojů, ať už půjde o komorní těleso či celý symfonický orchestr, s velkolepou hudební scénou.
Když jsem na začátku srpna zveřejnil první dojmy z daných sluchátek, psal jsem, že mě „naprosto šokovalo jejich rozlišení, respektive úroveň detailu, a to napříč všemi frekvenčními pásmy“. Ano, jejich rozlišení či transparentnost jsou skutečně prvotřídní, ale pokud mě opravdu něco šokovalo, potom způsob jakým dokáží vyvážit hru houslisty ku symfonickému orchestru (u koncertů pro housle a orchestr). Takovou harmonii jsem do té doby neslyšel u žádných jiných sluchátek, bez ohledu na jejich cenu. Ještě předtím, než mi byly nové Susvary doručeny, jsem kvůli všude zmiňovanému světlejšímu projevu, ve srovnání s předešlou generací, očekával více agresivní projev houslového sólisty (ku celému orchestru). Jaké bylo mé překvapení, když jsem právě naopak dostal prezentaci, respektive onu výše zmiňovanou souhru, kterou ani starší sourozenec nemohl nabídnout. Ale na tomto místě musím znovu připomenout, že sluchátka HiFiMAN jsou obecně konstruována a laděna, nejen ve smyslu tonality, zejména pro poslech klasické hudby nebo akustické hudby obecně. S dynamikou či autoritou vyšších středů tak dost možná u mnoha moderních hudebních žánrů nebudete ani ve spojení se Susvara Unveiled spokojeni, pokud očekáváte v těchto pásmech nekompromisní řízný dravý zvuk.
A podobná situace se může opakovat, když přijde řeč na basy. Nové Susvary sice disponují velmi přesným lineárním basem, kterému lze z objektivního hlediska vytknout pouze menší propad na těch vůbec nejnižších frekvencích, čehož si u klasické či akustické hudby obecně všimnete spíš jen zřídka. Ve spojení s moderními žánry to může být ale problém, neboť zde mnoho posluchačů očekává ladění ve stylu novějších křivek Harman Target, jenž se právě vyznačují posíleným subbasem. U klasické hudby je to ale nežádoucí, zejména pak u klavíru, při hře komplexnějších pasáží, když se zapojí i ty nejnižší oktávy, jež by kvůli takovému posílení nepřirozeně dominovaly. Čímž se opět dostávám k tomu, co zde pořád dokola opakuji. Ta sluchátka jsou primárně laděna na akustickou hudbu.
Hudební scéna
Pominu-li systém Shangri-La Senior, znám jen jedny další HiFiMANy, které disponují nejen bohatou šířkou hudební scény, ale i korespondující hloubkou, respektive pocitem její trojrozměrnosti. Řeč je samozřejmě o Susvara Unveiled. Vedle výše zmíněných problémů sluchátek daného výrobce, v podobě příliš éterického projevu, náleží k těm nejzávažnějším právě plochá hudební scéna. Asi nikdy nezapomenu na ten šok, když jsem poprvé slyšel původní verzi modelu Ananda. V mnoha ohledech to byla za danou cenu výborná sluchátka, ale právě kvůli jejich, dovolím si říci, absolutně ploché hudební scéně, bez jediného náznaku trojrozměrného rozložení nástrojů, se za mě jednalo o nekoupitelná sluchátka pro poslech akustické hudby, kde právě ona holografická prezentace hraje velmi důležitou roli. A když přeskočím na samotný vrchol, ani původní Susvary v tomto ohledu nestačily na relevantní konkurenci, jak ostatně zmiňuji v Souboji titánů.
Naproti tomu nové generaci nelze v rovině hudební scény vytknout vůbec nic. Disponuje velkou hudební scénou, a to napříč všemi směry. S nebývale přesným rozložením nástrojů v prostoru, včetně jejich přirozené separace. A přestože v této oblasti stále nedosahuje grandiózních rozměrů Shangri-La Senior, nabídne znatelně přesnější poměr mezi šířkou a hloubkou hudební scény. Vedle systému Sennheiser HE-1 se jedná o nejkomplexnější a nejvyváženější reprodukci hudební scény, jako jsem kdy u sluchátek slyšel.
Susvara Unveiled vs Susvara
Co se srovnání staré a nové generace týče, prakticky vše podstatné již bylo zmíněno v předchozích odstavcích, věnujících se konstrukci, technickým parametrům a jednotlivým aspektům zvuku Susvara Unveiled, které představují jasný kvalitativní posun vpřed. Ať už jde o více neutrální ladění, přirozenější témbr, ještě o něco detailnější či transparentnější projev, méně éterickou prezentaci nebo výrazně trojrozměrnější podání prostoru. Snad jediný aspekt, kde bych stále váhal s nějakým konečným verdiktem, je oblast basů. Po prvních hodinách poslechu a následném srovnání obou modelů bych uzavřel, že jsou v této rovině o něco málo dynamičtější nové Susvary, ale poté, co se jejich zvuk usadil, jak bylo výše popsáno, si popravdě nejsem jistý. Asi u většiny nahrávek, bez ohledu na hudební žánr, mi nyní přijde dynamika basu obou sluchátek totožná. Nicméně v několika případech, či přesněji v určitých konkrétních pasážích bych řekl, že jsou původní Susvary více prominentní na těch vůbec nejnižších frekvencích, zatímco nový model na konci basového spektra.
Když uvážím maloobchodní ceny třech vrcholných modelů magnetoplanárních sluchátek HiFiMAN, tedy HE1000se (47.990,- Kč), Susvara (aktuálně v dlouhodobější slevě za 142.790,- Kč, jinak 167.990,- Kč) a Susvara Unveiled (219.990,- Kč), ku jejich technické kvalitě zvuku, musím s jistou dávkou odvahy konstatovat, že možná tu největší disproporci nespatřuji mezi HE1000se a Susvara Unveiled, nýbrž u původních Susvar, které jsou onou technickou kvalitou zvuku blíže HE1000se, ale svou cenou právě naopak nové generaci. Poměrně dlouho jsem váhal, zda toto vůbec zmiňovat, neboť je mi jasné, že to vzbudí vlnu pobouření u stávajících majitelů Susvara OG. Ale za sebe mohu poctivě uzavřít, že mi to tak prostě přijde. Susvara Unveiled jsou celkovou kvalitou zvuku na vyšší úrovni ku svému předchůdci, než je tomu mezi původními Susvarami a modelem HE1000se. Korespondující cenu bych tak viděl někde mezi sto deseti a sto dvaceti tisíci korunami za Susvara OG. (Pozn.: Tyto úvahy nereflektují představení nového modelu HE1000 Unveiled.)
Susvara Unveiled vs Focal Utopia (2022)
V případě tohoto srovnání jde o dva velmi odlišné koncepty, co se reprodukce zvuku týče. Utopie to mají tak mnohem snazší než staré Susvary, na jejichž základech stojí nová generace, jež byla samozřejmě designována tak, aby původní model překonala. Před samotnou komparací bych ještě zvlášť upozornil na až propastný rozdíl v ceně. Nové Utopie lze aktuálně pořídit za 99.990,- Kč. Nedosahují tedy ani na polovinu ceny Susvara Unveiled, což je nutné brát v úvahu s ohledem na to, co bude níže řečeno.
Stejně jako Susvara Unveiled, i francouzská vlajková loď nabídne slušné neutrální ladění, které je ale o něco chladnější, s nádechem temnoty. Tyto rozdíly vychází z extenzivnějšího podání vyšších basů a vyšších středů, jimiž Utopie disponují. Nutno dodat, že v prvním případě je ona vyšší kvantita spíše nežádoucí, tedy pokud očekáváte ryze neutrální prezentaci. Avšak v tom druhém jsou naopak přesnější či realističtější Utopie. Nové Susvary sice v této oblasti doznaly pozitivních změn, avšak stále je zde patrný určitý propad, kvůli němuž i nová generace trošku tíhne k vřelejší tonalitě. K témbru se raději moc vyjadřovat nebudu. Obecně jde o snad nejslabší stránku Focal Utopia. Naproti tomu Susvara Unveiled hrají úplně jinou ligu, kdy v přímém srovnání, při současném uvážení jejich výrazně vyšší transparentnosti i rozlišení, působí francouzský konkurent roboticky, až uměle, zatímco nové Susvary velmi autenticky a živě, jako byste ani neposlouchali reprodukovaný zvuk, nýbrž byli přítomni na samotném koncertu. Ale vzhledem k velikému rozdílu v ceně daných sluchátek se Utopie nemají za co stydět, právě naopak.
U dynamiky a váhy či autority zvukového přednesu je to komplikovanější. Na úrovni celku jsou Utopie citelně robustnější, zejména díky objemnějšímu basu a extenzivnějším vyšším středům. Na druhou stranu Susvary lépe pracují s dynamikou, kde francouzský konkurent v přímém srovnání působí až moc přímočaře, v tom smyslu, že nedokáže tak precizně odstupňovat zeslabení či zesílení především těch nejdynamičtějších pasáží. Nicméně u moderních hudebních žánrů preferuji v oblasti dynamiky a váhy zvuku prezentaci, jež disponují Focal Utopia, zatímco u klasické hudby potom nové Susvary.
Susvara Unveiled mají výrazně širší hudební scénu. V rovině její hloubky, respektive pocitu trojrozměrnosti jsou oboje sluchátka na stejné úrovni, a v tomto náleží k tomu vůbec nejlepšímu, co dnešní trh nabízí. Lokalizace nástrojů v prostoru i jejich separace je přesnější u Susvar, což vychází z oné širší hudební scény.
Utopie mají kromě nižší ceny také výrazně navrch v rovině nároků na hrubý výkon sluchátkového zesilovače. Rozdíl v zesílení činí propastných šestnáct decibelů. Sám je poslouchám pouze přes sluchátkový výstup Hugo TT 2, jenž má s nimi i při reprodukci klasické hudby velkou výkonovou rezervu.
Susvara Unveiled vs Audeze LCD-5
Vrcholný model kalifornské společnosti Audeze nabídne ještě odlišnější prezentaci zvuku na úrovni celku, oproti novým Susvarám, než Focal Utopia. Největší podíl na tom nesou tonalita a reprodukce hudební scény. Kvůli těmto dvěma aspektům zvuku Susvary v podstatě deklasují amerického konkurenta na sluchátka druhé kategorie, jež se svým agresivním surovým laděním, protežujícím středové pásmo, a komorní hudební scénou, nemohou, před velmi dobře vyváženou tonalitou a v přímém srovnání až grandiózním podáním prostoru Susvar, obstát. Stejně tak LCD-5ky nestačí na Susvary v rovině dynamického rozsahu.
Na druhou stranu váhou či plností zvuku na úrovni celku podávají LCD-5 v podstatě za všech okolností o něco přesvědčivější výkon, neboť se v určitých konkrétních pasážích u Susvar stále trochu projevuje ona éteričnost starších sourozenců. Audeze dále velmi obstojně drží krok se svým výrazně dražším soupeřem v rovině rozlišení, a to i přes jejich slabší transparentnost.
Hudební scéna LCD-5 je sice opravdu znatelně komornější, avšak dosahuje stejné úrovně pocitové trojrozměrnosti i přesnosti lokalizace nástrojů v prostoru. Teď se může zdát, že si protiřečím, když jsem o několik odstavců výše psal ve spojení s Utopiemi, že ona lokalizace nástrojů v prostoru a jejich separace je přesnější u Susvar, a to díky jejich širší hudební scéně. Jde o to, že LCD-5ky reprodukují hudební scénu výrazně odlišným způsobem než zbylá dvojice sluchátek, jež si je na elementární úrovni vlastně dost podobná. Naproti tomu se LCD-5ky chovají spíš jako polouzavřená sluchátka. Všechny nástroje jsou tak citelně menší, ale díky tomu na úrovni celku působí vše spořádaně a přehledně, až panoramaticky.
Nutno dodat, že kalifornské Audeze nejsou příliš vhodná sluchátka pro poslech klasické či akustické hudby obecně. Sluší jim zejména moderní tvrdší hudební žánry, na které jsou ostatně laděny. To samozřejmě neznamená, že by u jiných žánrů, včetně klasiky, podávaly nějaký katastrofální výkon, ale během těch několika let, co jsem je vlastnil, a ještě poté se k nim pravidelně vracel, mohu uzavřít, že v nejvyšší třídě sluchátek je mnoho jiných, která nabídnou citelně přirozenější a přesvědčivější výkon.
Stejně jako Utopie i LCD-5 mají oproti Susvarám výrazně navrch v podobě poloviční ceny (110.000,- Kč) a nižších nároků na výkon sluchátkového zesilovače, což je nutné zohlednit.
Lavricables Grand Silver
Tuto recenzi jsem měl téměř hotovou již před třemi týdny, ale zrovna mi v té době dorazil nový kabel ke sluchátkům, konkrétně vrcholná řada Grand Line z dílny lotyšského výrobce Lavricables. Tak jsem její vydání pozdržel, jednak abych ji nechal uležet, s trochou nadsázky jako ten guláš, jednak kvůli jejímu rozšíření o poznatky spojené s předmětným kabelem.
Model Grand Silver („4 cores“) o délce čtyři metry vyšel na poměrně nehezkých třicet tisíc korun. Ale když uvážím cenu samotných sluchátek, není to zas až tak velký nepoměr s ohledem na jeho přínos. Designem i konstrukcí je na míle daleko před základním kabelem dodávaným se Susvarami. Nejvíce se podobá vrcholnému Meze Silver Plated PCUHD, který dokonce v této rovině ještě o něco málo překonává. Je spletený ze čtyř malých kabelů, s perleťově stříbrnou povrchovou úpravou. Naživo působí velmi hodnotně, až luxusně. Jeho poddajnost je prvotřídní. Co se zvuku týče, v zásadě mohu potvrdit to, co už zmínili prakticky všichni uživatelé na zahraničních fórech přede mnou. A popravdě tak jednoznačný a neoddiskutovatelný kvalitativní posun vpřed jsem nečekal. Zpětně teď hledím na základní kabel jako na takovou menší žábu na prameni. S modelem Grand Silver mají nové Susvary dynamičtější bas a více autoritativní vyšší středy. Současně nabídnou ještě vyšší transparentnost. Nutno však dodat, že se nejedná o transformaci na nějakou božskou úroveň. Ty rozdíly sice ihned zaznamenáte, ale v kontextu celého sluchátkového řetězce jde spíš o vítané umocnění již tak skvělé reprodukce zvuku.
Spousta hifistů si stříbrné kabely spojuje se světlým ostrým projevem. Ano, pokud si koupíte levný stříbrný kabel někde na Aliexpressu apod., takového zvuku se patrně dočkáte. Avšak ty skutečně kvalitní, z vysoce čistého stříbra, nabídnou naopak vyrovnanější prezentaci, s lépe kontrolovanými výškami, než ty měděné. Kdo má zkušenost s kabely Františka Krauta, jenž používá pouze kvalitní stříbro (u vrcholných modelů legované dvacetičtyř karátovým zlatem), ví, o čem mluvím. A stejně tak je tomu u kabelů Lavricables. Jak už jsem výše zmiňoval, Susvary sice mají s Grand Silver autoritativnější vyšší středy, ale ty se soustředí zejména u těla samotného nástroje, od kterého potom přirozeně doznívají směrem k posluchači, bez náznaku jakékoli agresivity.
Pár slov na konec
HiFiMAN Susvara Unveiled jsou bez pochyb ta nejlepší sluchátka, jaká jsem kdy slyšel. Celkovou prezentací, ve smyslu absence jakéhokoliv zásadního nedostatku v oblasti zvuku, nedosáhnou na jejich úroveň ani ty nejdražší kreace, s nimiž jsem měl tu čest, konkrétně pak Sennheiser HE-1 a HiFiMAN Shangri-La Senior. To ale neznamená, že bych nové Susvary označil za dokonalá sluchátka. Stále tu je určitý prostor ke zlepšení. Nemluvě o tom, že na skutečně prvotřídní úrovni budou hrát pouze tehdy, když k nim pořídíte korespondující zbytek sestavy, který vyjde na pořádný balík peněz. V mém případě ten „zbytek“ vyšel na více než trojnásobek ceny samotných sluchátek. Nicméně pokud jste posluchači klasické či jiné akustické hudby nebo vlastníky některých starších sluchátek od společnosti HiFiMAN, zejména pak původních Susvar, a nedáte na ně dopustit, nedovedu si snad ani na chvíli představit, že byste nebyli z nové generace, stejně jako já, nadšení. Přesto však doporučuju nedělat stejnou chybu, když jsem daná sluchátka koupil bez toho, aniž bych si je předem poslechl.