Kvalita hudby na CD - datový tok

Kabely, převodníky, tunery, mikrofony, gramofony

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Domingster 18. 7. 2012 19:17

Zdravím, hledal jsem na netu, jaká je kvalita CD nahrávek, ale bohužel jsem to nenašel. Když si koupím CD, tak je automaticky v jaké kvalitě? Bezztrátová či ztrátová jako mp3 apod.? Jinak mě zajímá, zda-li jsou všechny CD ve stejném formátu, nebo jak to poznám? Díky. Když jsem totiž kdysi ripoval origo CD, tak bylo vše ve formátu wma. To se nahravá na CD ve wma? Dokáže mi to někdo vysvětlit? Díky.
Naposledy upravil xxxdvorixxx dne 18. 7. 2012 23:35, celkově upraveno 1
Důvod: titulek
Domingster
Junior

Odeslat příspěvekod Hergarok 18. 7. 2012 19:25

Na CD je vše samozřejmě ve formátu WAV 16bit/44.1kHz. Ripovat to můžeš do čeho se ti zachce...
Audigy 2ZS => ZERO DAC => Amarok^2 => DIY elektrostaty || V hifi jde změřit vše mimo naivity a diletantství.
Fóra po celém světě zamořují ti, jenž mají problém psát srozumitelný text a pochopit psaný text. WTF ?!?!?
Hergarok
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Odar 18. 7. 2012 19:42

Standard CD je v kvalite, ktory popisuje Hergarok - 44,1 kHz / 16 bit. Je to dane nejakym CD Audio standardom (tusim sa to vola Orange Book, alebo tak - da sa to vyhladat, to ale len pre zaujimavost, pre teba je to nepodstatna informacia).
Vsetky CD, ktore si kupis su v tejto kvalite. Je to bezstratova kvalita. Ripnut do mozes pomocou programu do PC. A tu je uz na tebe, do coho do prevedies. Bud do lossless formatu (bez straty kvality). Tych je viac. Napr. spomenuty WAV, dalej FLAC, APE . . . Z lossless formatu to mozes dalej previest do lossy formatu (niektore informacie sa z nahravky orezavaju). Najpouzivanejsi je MP3 format. Tu si mozes nastavit, v akej kvalite chces vyslednu nahravku mat. Typicky sa dnes pouziva 256 kbit VBR (Variable BitRate), ak chces co najvyssiu kvalitu, tak 320 kbit CBR (Constant BitRate).
Na ripovanie CD odporucam vyhrane program Exact Audio Copy. Treba ho (nutne!!!) spravne nastavit a pouzivat metodu TEST & COPY. Ak sedia TEST CRC a COPY CRC, mozes si byt na 100% isty, ze CD je KLON (cize skopirovane na 100% bez chyb a je presnym OBRAZOM dat, ktore su na CD). Navodov na EAC najdes na internete vela.

Problematika je to obsirna, ale myslim si, ze na zakladne pochopenie staci.
Odar
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Domingster 18. 7. 2012 19:51

44,1kHz / 16bit a jak z tohoto zjistím datový tok? :) Jinak díky za vysvětlení! ;)
Domingster
Junior

Odeslat příspěvekod Odar 18. 7. 2012 19:56

Tusim ti ide o toto

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Calculating values
An audio file's bit rate can be calculated given sufficient information. Given any three of the following four values, the fourth can be calculated.
Bit rate = (sampling rate) × (bit depth) × (number of channels)
E.g., for a recording with a 44.1 kHz sampling rate, a 16 bit depth, and 2 channels (stereo):
44100 × 16 × 2 = 1411200 bits per second, or 1411.2 kbit/s
The eventual file size of an audio recording can also be calculated using a similar formula:
File Size (Bytes) = (sampling rate) × (bit depth) × (number of channels) × (seconds) / 8
E.g., a 70 minutes long CD quality stereo recording will take up 740880000 Bytes, or 707 MB:
44100 × 16 × 2 × 4200 / 8 = 740880000 Bytes
Odar
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod hexxisek 18. 7. 2012 20:20

Odar to píše přesně, co jsem se však setkal v realite, většinou jsem to měl tak v 1000 kbit/s (ripoval jsem spravně)
Macbook Pro 13" 2011 early / iPhone 5S / Harman Kardon AVR 100 + QLN Qubic 2 / Optoma HD131xe - 90" úhlopříčka / Beats Solo 2
hexxisek
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod starší 18. 7. 2012 20:25

Len na upresnenie http://translate.google.sk/translate?sl ... tandard%29
Musi to byt 1,41 Mbit/s, lebo je to standart pre CD .
starší
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Domingster 18. 7. 2012 20:40

super, toto jsem chtěl vědět. dík moc. :)
Domingster
Junior

Odeslat příspěvekod Odar 18. 7. 2012 22:16

hexxicek WAV by mal mať presne tú hodnotu, u FLAC sa to už hýbe, lebo tam je kompresia (lossless! = akoby to bolo zoZIPované)
Odar
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod hexxisek 19. 7. 2012 07:31

Odar: děkuji za upřesnění =)
Macbook Pro 13" 2011 early / iPhone 5S / Harman Kardon AVR 100 + QLN Qubic 2 / Optoma HD131xe - 90" úhlopříčka / Beats Solo 2
hexxisek
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Odar 19. 7. 2012 08:18

Este na spresnenie. Mam 1 subor WAV

Obrázek

Ten WAV prekonvertujem do FLAC s nastavenim kompresie na nulu (flac0)

Obrázek

Ten WAV prekonvertujem do FLAC s nastavenim kompresie na 8 (flac8)

Obrázek

Cize Foobar zobrazuje bitrate suboru (vidno tam vplyv kompresie). Samozrejme, ze pri prehravani sa lossless format rozbali do pamate.
Odar
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod DinosaurJr 17. 8. 2012 04:41

Proč v době digitálních záznamů, reprodukce, vysílání a příjmu zůstal věrný analogové podobě signálu? Tako souvislá, nepravidelná křivka představuje analogový signál. Její hustota odpovídá frekvenci zvuku, výška kmitů pak jeho síle. Při převodu do digitálního signálu se souvislá křivka rozdělí na kratičké úseky – vzorkuje se. Každému vzorku se přiřadí určitá úroveň. Digitalizovaný signál v tomto případě odpovídá jen zhruba původnímu analogovému.

Abychom se přiblížili původnímu zvuku a tedy dosáhli vyšší věrnosti převodu, musíme zvýšit rychlost vzorkování. Pak se křivka digitálního záznamu přiblíží původní analogové verzi. Protože všechny zvuky kolem nás jsou analogové. Známé CD má vzorkovací kmitočet 44 000 hertzů za sekundu. Existuje však SuperAudio CD, které má vzorkování na téměř třech megahertzích, tedy sedmdesátkrát rychlejší. SuperAudio CD dokáže na superkvalitních reproduktorech věrně reprodukovat zvuky o kmitočtu až do sta kilohertzů, které dokážou zachytit jen netopýři.

Jiří „George“ Krampera, zvukař – konstruktér: Když to budu srovnávat se profesionální CD, my máme vzorkování přibližně sedmkrát vyšší, krát těch deset, dvacet decibel, což je deset krát, takže rozlišení toho systému, který my používáme, je sedmdesát krát vyšší, než je rozlišení super CD.

K věrné reprodukci zvuku je však třeba mít vysoce kvalitní reproduktory. Jejich konstrukci umožnil až nástup silných neodymových magnetů.

Jen na okraj, kdo poslouchá MP3, může v podání zvuku ještě HODNĚ ZLEPŠOVAT...
◄☼► Život je příliš krátký na poslech muziky přes nudné HiFi ! Kind of Blue ♪♫♪
ProJect RPM 3 Carbon MC●SLVR●TubeBoxSEII ECC83 Telefunken Ribbed●Sony ES
DAC Topping D50s●DPA 386 222 mk2017●B&W●Xavian●TV Samsung 48"●77LP<iii>
DinosaurJr
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Caleb_cz 17. 8. 2012 17:27

To je trosku motani hrusek s jabkama.

AudioCD, DVD-Audio a vicemene vsechny ostatni formaty pouzivane ve spotrebni audiotechnice a na PC (at uz ztratove nebo neztratove) pouzivaji PCM - pulzne kodova modulace. Tj. signal ma nejakou hodnotu v case (tj.rozliseni, bezne 8-16-24bit) a vzorkovani probiha x-krat za sekundu (vzorkovaci frekvence - 44100,48000,96000Hz atd).

SuperAudio CD (SACD) pouziva vzorkovani DSD - Direct Stream Digital - 1bit 2.8224MHz. Prirovnal bych to k PWM modulaci. Princip je krasne videt na tomto obrazku z wikipedie:
Obrázek

DSD na 2.8MHz byva kvalitou srovnavano s 20bits/96 kHz, tj. urcite neni 70x rychlejsi, at uz rychlejsi znamena cokoliv.

Urcite stoji za to zminit Shannonův teorém - tj. ze maximalni frekvence, kterou lze bez zkresleni vzorkovat je rovna polovicce vzorkovaci frekvence. Klasicke AudioCD tedy dokaze nest maximalni frekvenci 22 050Hz. Nakolik je nutne prehravat (neplest s procesem zaznamu, pripadne mixaze) tyto neslysitelne frekvence, a tedy vyzadovat vysoke samplovaci frekvence, je spise nametem na diskuzi pro audiofily. Prakticky nikdo je neslysi a drtiva vetsina zarizeni ani neprehraje. Podobne se to ma s bitovym rozlisenim, kdy se dynamika vyssi nez 16bit - tj. 96 dB stejne utopi v sumu prehravadla. Nevim jak je tomu dnes, ale par let zpet mely klasicke 24bit prevodniky realne rozliseni kolem 20ti bitu, 144dB nebylo elektricky jen tak dosazitelne.

Pochopitelne u zaznamu a mixaze tyto vysoke datove toky smysl maji, protoze pri upravach zvuku se chyby scitaji. Ale pro "render" finalniho zvuku je imho 16bit/44.1kHz vice nez dostacujici. Nehlede na to, ze 99% dnesni vychazivsi hudby je diky loudness-war tak znicena, ze nejake honeni bitu a hertzu je celkem zbytecne.
Caleb_cz
Junior

Odeslat příspěvekod Hergarok 17. 8. 2012 18:29

16bit se utopí v šumu průměrného přehrávadla, 24 bit má tedy ještě trochu smysl u těch lepších přehrávadel. Ono by v pohodě stačilo 20bit protože, pokud vím, tak běžné převodníky ani těch 20 bitů nedosahují.
Větší vzorkovací frekvence než CD-čková má taky z jistého pohledu smysl. Pokud chci, aby mi z DACu lezla pěkná nekostrbatá sinusovka (proč bych to ale chtěl, když není rozdíl stejně slyšet, je otázkou), tak tam musím dát low-pass filtr a vyšší vzorkovací frekvence je pak nutnost abych neměl velké fázové zkreslení. Ovšem z tohoto hlediska naprosto stačí když se 44.1kHz přesampluje na vyšší frekvenci, zvuková informace nad ~22kHz tam nebude, protože si myslím, že je zbytečná.
Audigy 2ZS => ZERO DAC => Amarok^2 => DIY elektrostaty || V hifi jde změřit vše mimo naivity a diletantství.
Fóra po celém světě zamořují ti, jenž mají problém psát srozumitelný text a pochopit psaný text. WTF ?!?!?
Hergarok
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod The Wolverine 17. 8. 2012 19:12

A není lepší, když je ta informace v nahrávce rovnou (př. 96 kHz vzorkování) než když to musí DAC přesamplovat? Přece záleží na kvalitě DACu, jak to přesamplování dopadne.
Schiit Bifrost 4490 ► Schiit Asgard 2 ► Audeze LCD-X │ Grado GH4
Marantz PM7000N ► Bowers & Wilkins 684
The Wolverine
Pokročilý
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků