od EKKAR 1. 11. 2012 10:07
Začal bych Teslou, řada NC/NZC-4xx už měla docela dobré technické parametry. Označení NZC znamená, že ve skříni gramce byl výkonový zesilovač = nebylo nutno nic dokupovat, bylo možno přímo připojovat reprobedny. Označení bez písmena "Z" znamenalo, že jde o "holý" gramofon = pouze pohon, měnič rychlosti otáčení a ramínko s přenoskou = zde je nutno připojit RIAA předzesilovač a výkonový zesilovač.
Počínaje gramofony osazovanými šasím HC-42, přes jeho modifikaci HC-43, přes elektronicky regulované HC-44 k pozdějším HC-47 a HC-51 mají všechny řemínkový náhon. Ramínko pro přenosku je u každého typu odlišné, nejlepší asi bylo ramínko TESLA P-1101 vestavované do šasí HC-44. Odlišnosti jsou také v motorech použitých pro pohon, většina modelů používala jednofázový synchronní motorek s pomocnou fází a kondenzátorem typu SMR-300, elektronicky řízený pohon HC-44 používal 3fázový motorek na 24V s příslušným tranzistorovým generátorem střídavého proudu o požadovaném kmitočtu. Existovala i modifikace HC-44 s motorkem stejnosměrným a se zpětnovazební regulací podobného typu jakou používají kazetové magnetofony - viděl jsem v životě jen jeden gramec s tímto druhem pohonu a nejsem si jistý, jestli nešlo o individuální konstrukci.
U všech gramofonů Tesla je potřeba při koupi hlídat, jestli nemají poškozený hlavní hřídel talíře a jeho ložisko (občas se stalo že hřídel zrezla a následně vylágrovala bronzové futro ložiska) a u typů používajících hlavní talíř vyrobený ze slitiny ZINCAL, zda tento talíř nemá praskliny nebo dokonce jestli není vinou tohoto popraskání zborcený. Talíř je nutno sejmout tahem směrem vzhůru a položit obrácený vzhůru nohama na rovnou plochu - pokud bude mít okraj v této poloze zvednutý nad podložku nebo se dokonce bude kolébat, je zničený popraskáním.
Zincal (i zinkal - každý pramen to píše jinak) je bohužel slitina choulostivá na přesnost přípravy vsázky při tavení a lití a na následné tepelné zpracování odlitků. Pokud se předepsaný technologický postup nedodržel, v materiálu se zachová silné vnitřní pnutí a to způsobí během několika let rozpraskání materiálu. Talíř je záměrně zkonstruovaný tak, aby měl většinu své hmotnosti uloženu co nejblíž k obvodu (funkce setrvačníku = minimalizuje kolísání). Podél obvodu tuto hmotnost bohužel nebylo s ohledem na pod talířem umístěné další mechanismy možné nijak podepřít, takže relativně těžký "rantl" se po objevení prasklin postupně snižuje, talíř se kolem středu vybouluje nahoru a okraj dále klesá, dokud nezačne "škrtat" o šasi. Takový talíř je vhodný pouze jako kus šrotu, protože pokusy o narovnání například lisováním končí totální destrukcí slitiny. Na netu lze nalézt plánky potřebné k výrobě nových talířů například z tlakově litého hnilíku, je na to ale potřeba kruhový polotovar silný cca 30mm a o průměru kolem 300mm, což spolu s potřebným soustružnickým opracováním a následným vyvážením přináší výrobní náklady na 1 kus v řádu tisíců Kč. Částku by bylo možné snížit pouze v případě výroby alespoň minimální série řádově několika desítek kusů... Je možné, že by se ještě dal sehnat nový talíř ze zásob ND pocházejících z původní výroby v Tesle Litovel - výroba v původním závodě sice stále ještě běží (a na plný pecky!!!), nové talíře ale nejsou použitelné na starší šasi. Zájemce odkazuju na Google - vyhledat gramofonní servis Litovel.
Při sejmutém hlavním talíři je možno si prohlédnout stav pohonného motoru, stav silentbloků ve kterých je zavěšen, stav přeřazovače rychlosti otáčení a také stav řemínku. Řemínek je vhodné sejmout a udělat bez něj i zkoušku kvality hlavního ložiska - po nasazení hlavního talíře zpět na subtalíř se rukou hlavní talíř roztočí tak rychle, aby se otáčel dokola přibližně jednou za vteřinu. Po oddálení ruky se musí točit až do zastavení ještě nejméně půl minuty, lépe déle. Zároveň nesmí hrkat do stran a je nežádoucí, aby se při otáčení a pohledu z boku jeho okraj viditelně vlnil nahoru a dolů - to je také známka borcení.
Gramofony značky ProJect pak jsou úplně jiná kategorie - jednak jejich "tradice" je mnohem kratší, sahá pouze do 90.let minulého století, druhak jde o jinou konstruktérskou "školu", vyznávající na rozdíl od konstruktérů Tesly minimalismus. Protože jde o moderní konstrukce, jejich cena i v bazarech je "někde jinde" ve srovnání s gramofony Tesla. Kvalitativně jsou základní typy řady ProJect Debut srovnatelné s vyššími typy řady Tesla NC-4xx, nejvyšší řady ProJectů jsou kvalitativně o dost velký kus dál - už jen používáním masivních materiálů, sendvičových konstrukcí, "vyneseným" pohonem a podobně. Gramofony značky ProJect jsou všechny vyráběny pouze jako šasi s pohonem talíře a ramenem přenosky (lze po dohodě a na zvláštní objednávku koupit i jednotlivé části odděleně). Přenoskový předzesilovač s korekcí RIAA i výkonový zesilovač je k takovému gramofonu nutno připojovat externě.
je mi tady z toho na blití.