Meranie dynamickeho rozsahu nahravok

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod tupa.ceruzka 17. 10. 2010 11:48

Ahojte,

asi ste uz vsetci poculi o Loudness War a o tom, v akom stave su vacsinou hudobne nahravky novsieho data. Ak nahodou nie, cesky preklad vyborneho clanku na tuto temu si mozete pozriet tu http://www.diit.cz/clanek/road-to-hell- ... dby/36091/

Asi rok dozadu, ked som zacal "serioznejsie" pocuvat hudbu nielen popri praci na PC ale aj sustredene bez rusivych vplyvov, som sa zacal cudovat, preco ma moja oblubena hudba cez sluchadla nebavi (pocuval som hlavne moderny rock, numetal a pod, vacsina albumov nahranych po roku 2000) a preco som z nej unaveny. Po dostudovani trochy teorie, som to zacal chapat a zobudila sa zvedavost, ako su s na tom s dynamickym rozsahom skladby ktore pocuvam.

Zatial som nasiel 2 sposoby, ktorymi dynamicky rozsah nahravky zmerat podla Pleasurize Music Foundation:

a) zmeranie priemerneho dyn. rozsahu celej skladby. Software TT Dynamic Range Meter je mozne bezplatne stiahnut z http://www.pleasurizemusic.com/es/es/download#menu1 (stahujte TT-DR-Install.exe) Po nainstalovany a spusteni programu staci vybrat skladbu, a program vypocita jej priemerny dynamicky rozsah. V tomto offline rezime ale bohuzial podporuje iba .mp3 a .wav subory.

b) on-line meranie dynamickeho rozsahu prehravanehej skladby (funguje na vsetky prehravane formaty, aj FLAC).

Je tiez ale mozne merat aktualny dynamicky rozsah v skladbe, ktoru prave pocuvate. Nasleduje sposob, ako taketo meranie nastavit v prehravaci foobar2000. Z rovnakej stranky http://www.pleasurizemusic.com/es/es/download#menu1 stiahnite TT-DR-Install.zip a nainstalujte (nainstaluje sa vam aj offline meranie + tiez aj VTS plugin tohoto meraca). Pre jeho spustenie vo foobare je potrebne najskor nainstalovat VTS host pre foobar. Ten je mozne stiahnut z http://pelit.koillismaa.fi/plugins/show.php?id=205 a nainstalovat (skopirovat stihanute .dll do /components adresara foobaru) a nasledne restartovat foobar. Potom treba v nastaveniach VTS host povolit a nastavit ho pre pracu s TT dynamic range pluginom. Toto nastavenie sa nachadza vo File > Preferences > Playback > DSP manager. V pravom stlpci dostupnych komponentov by sme mali vidiet VST bridge, ktory oznacime a sipkou hore presunieme do Active DSPs. Potom terba kliknut na Configure selected a v otvorenom dialogu vybrat subor naseho TT Dynamic Range dllka. Po potvrdeni sa nam otvori vo foobare okno s Dynamic metrom, ktory bude ukazovat akutalny dynamicky rozsah prehravanych suborov (funguje aj na flac)

Dufam, ze tento navod aspon niekomu pomoze a prispeje k sireniu osvety o dynamike skladieb:)

Ak poznate iny sposob, ako pohodlne merat dynamicky rozsah skladieb tak sem s nim.
tupa.ceruzka
Junior

Odeslat příspěvekod Bína 17. 10. 2010 12:44

Dotaz: Jaký smysl má tohle měření? Když je dynamika špatná tak to prostě slyšíš, nepotřebuješ nějakej soft. Naměřená čísla stejně neovlivní tvůj požitek z hudby.
CIEM: qdc 8CS|AAW W500|HEIR 10.A|HIFIMAN RE1000
IEM: NOBLE Katana & Sage
DAP: SONY WM1A|SHANLING M5s & M2X & M0
TWS: Shanling MTW100BA

Zaměstnanec firmy Shanling, tohoto času v Číně
Bína
Sluchátkový recenzent
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Odar 17. 10. 2010 12:47

Suhlas. Ono je to fajn, pre zaujimavost, ale ked mam oblubeneho interpreta a jeho albumy maju na prd zvuk - aj tak s tym nic neurobim. Mozem si vybrat ine vydanie toho isteho albumu a pocuvat to, ktore je asi najlepsie.
Odar
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod tupa.ceruzka 17. 10. 2010 12:49

Pre niekoho taketo meranie moze byt zaujimave, aj mna to celkom zaujalo, ked som si tym meranim potvrdil to, co som pocul. Alebo mozes aj takymto sposobom porovnat rozne vydania toho isteho albumu..
tupa.ceruzka
Junior

Odeslat příspěvekod Nolwendil 17. 10. 2010 13:02

Dynamický rozsah můžeš orientačně vysledovat z vizualizace "peak-metter" ve foobaru. Ale určitě testnu i ten přesný měřič, vypadá to jako zajímavý doplněk...
Still round a corner there may wait, a new road or a secret gate...
Nolwendil
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ujoslav 19. 10. 2010 20:47

Zaujímavý je napr. osud neskutočne spraseného albumu Death Magnetic. Ten je mastrovaný tak, že všetky skladby sú takmer po celú hraciu dobu v limitácii. Zišla sa veľká komunita fanúšikov (myslím, že viac ako 20 tis.) a spísali petíciu pre Metallicu, aby to urobili "znovu a lepe".
S nimi to ani nepohlo (samozrejme).
Niekoľkí z nich potom vzali grabnuté songy tohto albumu z hry Guitar Hero III, kde sú v normálnej hlasitosti a remastrovali ich po svojom resp. tak ako to vraj má znieť. Tak sa teraz na torrentoch povaľuje niekoľko remastrovaných verzii albumu a všetky znejú lepšie ako originál.
Postoj kapely k "pirátom" je všetkým dostatočne známy.

Pre zaujímavosť spektrál skladby "My Apocalypse" - hore CD verzia, dole verzia z Guitar Hero III:
Obrázek
ujoslav
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 20. 10. 2010 05:49

Řekl bych, že to není postoj přímo kapely, ale jejich nahrávací společnosti/producenta jejich alb... Oni sami muzikanti už dneska moc co "kecat" do výsledné nahrávky nemůžou, mastruje se podle producentského slova a ne (pa)zvukařského...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Nolwendil 20. 10. 2010 07:46

Jasně, to je známý příklad. Ta verze z GH už má sice rozumnější DR, ale pořád si dovolím to album označit za zvukový průšvih. Clipping u bubnů jde slyšet i když se peak-metter drží daleko od 0dB. Kéž by to tak mohlo být nahrané, jako třeba Dire Straits - Brothers In Arms (XRCD). Jen nevím, jestli je takovou hudbu vůbec možné kvalitně nahrát a zmixovat. Brácha hraje v death-metalové kapele, a i na koncertech je vše na jedné hlasitosti a přeřvává se to...
Still round a corner there may wait, a new road or a secret gate...
Nolwendil
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod marts 20. 10. 2010 08:17

Pokud je to skladba která "jede" od začátku do konce, tak DR bude podstatně menší než u něčeho co obsahuje i nějaké klidné pasáže.
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kocmeister 20. 10. 2010 11:17

Nevím jestli je to skutečně pravda, ale četl jsem drb o Bobu Dylanovi. Zdroj si už nevzpomenu. Ten byl u jednoho ze svých posledních alb prý natolik nespokojen s výsledným zvukem CD, které se dostalo do oběhu, že důrazně seřval vydavatelskou společnost. Požadoval do budoucna osobní dohled na finálním mixem. Společnost se velmi ráda podvolila, protože nechtěla přijít o významného umělce nosícího do její kasy dost peněz.
REPRO: PKAudio Ghibli, SUBY: 2x B&W ASW 825, AMP: Audionet SAM G2, DAC: Chord Qutest battery powered, SLUCHÁTKA: Sennheiser HD800, FILTR, DRÁTY A DALŠÍ SNAKE OILY: vlastní konstrukce.
Kocmeister
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Federmann 20. 10. 2010 13:06

Jinak je to poměr nejsilnějšího a nejslabšího signálu u CD je to cca 90dB a DVD_audio je to cca 140dB. Něco jiného je střední akustický výkon.
"Chytrý napadne špatný názor, hloupý jeho autora." - Kurt Tackmann. Mnohé se zazrcadlí v Zrcadle českého a slovenského internetu
Federmann
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Nolwendil 20. 10. 2010 15:33

Federmann :arrow: Ty parametry jsou jasně dané, o tom se tu nikdo nepře. Jde o to, že ten, kdo hudbu na to konkrétní médium dává, tak toho dynamického rozsahu média využívá dost neoptimálně, aneb dává to tam vše moc nahlas, takže nezbývá prostor pro nějakou dynamiku. Otázkou je, zda to ti zvukaři (či masteringoví technici) dělají úmyslně, tedy jsou k tomu nuceni, a nebo jsou to prostě takové lamy, že to jinak neumí a myslí si, že je to tak super...

Kocmeister :arrow: Však i tímto směrem se ty všemožné skupiny podporující kvalitně nahranou hudbu snaží působit - snaží se na to jít i přes ty interprety. A vyzývají lidi, aby dělali totéž - aby psali svým oblíbeným interpretům, posílali jim odkazy na stránky těchto různých uskupení, aby se sami interpreti vůbec dozvěděli, že tu tento problém je...
Still round a corner there may wait, a new road or a secret gate...
Nolwendil
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ronnies 26. 11. 2010 21:49

ADD 1
Ma tak napadlo že ten spôsob merania nie je moc dobrý. Ja si myslím že dynamika sa može strácat aj kompresiou ale pokiaľ sa mýlim kludne ma opravte.
ADD 2 Skúšal som si niektoré svoje CD a zistil som že aj napriek špatnej dynamike celkový zvuk pôsobil dosť slušne.
ADD 3 Prešiel som celý rebríček na webe a všimol som si že nahrávky akustickej hudby majú lepšiu dynamiku ako nahrávky elektronickej. Podla mna to bude tím že akustickej hudbe ako napr P.D.Lucia je potrebné tej dynamike trochu pridať a elektronickej trochu zase ubrať.
Záver...
Po mesačnom skúšaní a testovaní som usúdil že naše rozpravy o kvalite zvukových aparátov sú smiešne to isté aj ako vyhodiť tisíce eur za aparát a počúvať na nom šmejdy ktoré nám ponúka trh.To jest že skutočne verne nahratý záznam hudby snad ani nejestvuje a SACD HDCD SHM-CD sú len ždímačky našich peňaženiek...

Som zvedavý na Vaše názory
ronnies
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 26. 11. 2010 22:21

Názor do pranice...
K těm rozdílům mezi akustickou a elektronickou hudbou - je to dané už žánrem, ta elektronická se uplatňuje spíš tam, kde se žádné piano nebo pianissimo nehraje, daleko spíš se tam hraje forte až fortissimo od začátku až do konce, takže rozdíl mezi nejslabším a nejsilnějším místem záznamu je malý. Tato diskuse se ale vede spíš o tom, že moderní mástry už nemají dynamiku žádnou - jsou nařvané v plné úrovni od prvního do posledního taktu, takže (když to přeženu) kdyby se takto nahrávala například symfonická hudba, nedal by se ani poznat předěl mezi větami jedné symfonie - prostě doznívající tiché piano by nebylo piano, ale trvalý randál na plný pecky s kratičkými pauzami... Ale všichni, kdo někdy byli na LIVE vystoupení to znají - ŽÁDNÝ interpret ani skupina nejedou celou dobu jedné skladby na plný plyn (snad jen TRASH/DEATH metalisti - a ani ti asi ne), mají prostě ve skladbách pasáže tišší a hlasitější. Jenže z koupené nahrávky na placce už to tak nezní - tam je to "full open throttle" od první do poslední noty...

Ergo - ono se ve slovenštině používá slovo ŽDÍMAČKA ??? Já si vždycky myslel, že slovenský ekvivalent je ŽMÝKAČKA alias ODSTREDIVKA...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod tupa.ceruzka 26. 11. 2010 22:28

ronnies ADD2> Ano, prave preto sa ten zvuk takto upravuje, aby na prvy posluch "posobil dost slusne"... Skus si ale ten album vypocut sustredene cely. Niekde v tretine zacnes mat pocit, ze to nejako nie je ono, za polkou ta zacne pobolievat hlava a pred koncom si uz taky unaveny, ze sa musis premahat, aby si to dopocuval..
tupa.ceruzka
Junior

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků