Vinyl rip?

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Herrer77 31. 10. 2016 06:12

CD z 80. a do cca poloviny 90. let jsou zvukově jednoznačně lepší, než pozdější zoufalé remastery. U těch prvních zní decentní pasáže decentně a pak když to má nakopnout, tak to nakopne a to logicky o to víc. Celkově proto atmosféra jako noc a den. U remasterů kopou od začátku až do konce všechny pasáže. Na horší audio výbavě se to může zdát jako posun, protože se na povrch cpou i zvuky, které při originálních masterech jen tak probublávají na pozadí, což horší železo nemusí ani pořádně odhalit. Nechci paušalizovat, třeba nějaký super remastery jsou, ale celkově to slyším spíš takhle :-)
HQPlayer - RME ADI-2 DAC - Creek Evolution 50A - stavěné regálovky
Herrer77
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod XYZMartinXYZ 31. 10. 2016 09:43

Ja se rozhodne nesnazim dobrat se nejakyho svého vysnenyho zvuku. To je podle me blbost uz jen proto, ze posloucham docela dost ruznejch kapel a kazda kapela ma ten zvuk proste jinej. A nekdy i jedna kapela ten zvuk hodne zmeni během par let.
Jen se snazim nejak ten poslech optimalizovat na pro me co nejlepší uroven. A když mam teda moznost třeba sehnat lepsi nahrávku hudby, která se mi libi, tak se o to snazim.
Mival sem prenosny CD prehravace od Sony i s jejich sluchatkama. Pak po nastupu MP3 sem poridil COWON M2 a ted nedavno COWON Plenue D a k nemu sluchátka Trinity Delta Hybrid V-2. I když to není zadnej Hi-End, ale je na tom bohužel slyset, ze především první alba plno kapel (ty bejvaj většinou navíc nejlepsi) nejsou nahrany moc dobře. Casto tam bejva nejaka část hudby naprosto dominantni (buben, bassa) a zbytek se bohužel dost ztraci, coz je skoda. Třeba v aute to tak nevyzni a ta hudba mi prijde super. Ale v klidu doma se sluchatkama najednou slysim, ze to není ono a ten poslech si proste neuziju. A ac tu plno lidi odsuzuje upravy zvuku a ekvalizéry obecne, pro me to je nekdy jedinej způsob, jak tu nahrávku dostat do rozumnejch mezi. Například stazenim bassu a zvyraznenim vokalu. Proto mam rad COWON.

Ale to sme uz trochu jinde nez proc sem to vlakno zakladal. Ma teda podle Vas s ohledem na kvalitu nahrávky smysl prevod vinylu na digital? Nebo je to ve vysledku v podstate totez co dobře nahrany CD?
XYZMartinXYZ
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 31. 10. 2016 12:01

Má to smysl v případě, že si chceš "ripnout" ten charakter zvuku = tj. včetně šumu a lehkýho praskotu způsobenýho přejížděním hrotu po materiálu desky. U mechanickýho záznamu se každý jednotlivý přehrání liší od jinýho, protože nikdy se nestane, aby hrot "našel" všecky zrníčka prachu ve stejným místě, v jakým byly při předchozím snímání a navíc se i mechanicky opotřebovává drážka. Rozdíly tam vždycky byly, jsou a budou, i když lidský ucho ten rozdíl mezi dvěma okamžitě po sobě následujícíma sejmutíma nedokáže postřehnout. Citlivej spektrální a impulsní analyzátor je ale najde a ukáže. Digitalizací záznamu tak vytvoříš "konzervu", která díky tomu, že digitálně zakóduje jeden jedinej (a jedinečnej) "průjezd" hrotu po drážce desky nafurt zakonzervuje do digitálního tvaru průběh drážky - a protože i při kopírování by se mělo kopírovat "na bit shodně", bez další koprese už by nemělo docházet ke ztrátě uložený informace, na rozdíl od analogu, kterej se každým dalším okopírováním (myšleno vícenásobný kopírování "kopie z kopie z kopie..." atd) víc a víc vzdaluje původnímu vzoru. Tu digitální "konzervu" pak všecky se stejným algoritmem pracující DACy převedou na analogovej zvuk zase úplně stejně - další rozdíly ale vzniknou při průchodu následujícím řetězcem zesilovač - repra. CD tak fungujou už od začátku jejich existence, ale problém je spíš v tom, jak byla která nahrávka upravovaná pro vydání na vinylu a na digitálním nosiči (mastering a re-mastering). Jde o frekvenční i amplitudovou charakteristiku celý přenosový cesty, kterou mají analog a digitál radikálně odlišnou a ve výsledku se pak často stává, že stejná nahrávka pak z vinylu zní naprosto jinak, než z CD - a ne vždycky je digitální nosič na poslech lepší než analog, hlavně v případech, kdy CD je vydaný dodatečně po delší době a k jeho masteringu byl použitej pásek původně nahrávanej už s nějakou pre-korekcí právě pro vytváření matrice pro lisování vinylu (hlavně v případech, kdy původní studiovej záznam z libovolnýho důvodu neexistuje, firmy vyrábějící lisovací nástroje jsou v archivování mnohdy daleko pečlivější než majitelé hudebních studií nebo vydavatelství). Učunit zpětnou re-korekci tak, aby byl znovu získanej originální analogovej záznam se v takovým případě ne vždycky podaří ideálně - hlavně proto, že tehdejší korekce se dělaly na analogovým přístroji a jeho nastavení, i když si ho tehdejší mistr zvukař/korektor sebelíp poznamenal, chca nechca mělo určitou toleranční chybu - a tu bez původního korekčního aparátu nejde prostě přesně reprodukovat ani s digitálně nastavovanýma filtrama.

Herrer77 píše:CD z 80. a do cca poloviny 90. let jsou zvukově jednoznačně lepší, než pozdější zoufalé remastery. U těch prvních zní decentní pasáže decentně a pak když to má nakopnout, tak to nakopne a to logicky o to víc. Celkově proto atmosféra jako noc a den. U remasterů kopou od začátku až do konce všechny pasáže. Na horší audio výbavě se to může zdát jako posun, protože se na povrch cpou i zvuky, které při originálních masterech jen tak probublávají na pozadí, což horší železo nemusí ani pořádně odhalit. Nechci paušalizovat, třeba nějaký super remastery jsou, ale celkově to slyším spíš takhle :-)
Tohle doslova zprasení je důsledkem jedný jediný snahy - aby výsledek "NĚJAK ZNĚL" i z naprosto šitovýho a aušusovýho aparátu včetně omezení přenosový rychlosti v datový cestě - neboli, aby mohla prepubertální omladina "blahem uchcávat" nad nahrávkama jejich rodičema zbožňovanejch Beatles, i když si je nebude přehrávat na rodinný audioaparatuře v obýváku (mnohdy by to ani rodiče nedovolili), ale budou jim syčet, škvrkat a bubínkovat z 0,5 x 3 centimetry "velikýho" pseudorepráčku jejich smártfounu někde na ulici. Prostě ty moderní mástry se dělají tak, aby byly doslova "bum-cink a zbytek ať pos.ere Bílej Tesák, na tom při hraní z mobilu nikomu záležet nebude ..."
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod OSiRiSsk 31. 10. 2016 12:52

L.U.K. píše:Nebyl vydaný digitálně? :-D
http://www.supraphonline.cz/album/16638 ... xe-version
http://www.bontonland.cz/netsky-2-deluxe/

Tomu tvému vinyl ripu chybí trochu výšky, přijde mi zahuhlanější než MP3 320 není to tak důrazný (neměřil jsem spektrální analýzou :-))). Na čem si to dělal?


Posielal si link na "deluxe" verziu, ktorá v dobe môjho ripu ešte nebola vonku :-)
Gramofón Omnitronic bd 1390 spojený cez USB/A priamo s noťasom. /žiadne iné komponenty/.

Inak ja osobne moc nevidím zmysel v ripovaní vinylov a v ich následnom prehrávaní v digitálnej forme, hlavne ak sa tá digitálna forma dá zohnať iným spôsobom... ja vinyl kvalitu nepovažujem za vyššiu ako HD FLAC, ale proste za inú. A tú inakosť si viem najviac vychutnať práve na samotnom gramofóne, a nie na nejakom ripe...
OSiRiSsk
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 31. 10. 2016 13:09

OSiRiSsk píše:
L.U.K. píše:...
Tomu tvému vinyl ripu chybí trochu výšky, přijde mi zahuhlanější než MP3 320 není to tak důrazný (neměřil jsem spektrální analýzou :-))). Na čem si to dělal?

...
Gramofón Omnitronic bd 1390 spojený cez USB/A priamo s noťasom. /žiadne iné komponenty/.
...
To jsem si mohl myslet... ADC vestavovaný přímo do gramců jsou ten nejhorší a nejlacinější šit, co se dá v audiotechnice potkat. V drtivý většině nemají ani volitelnou bitrate převodu, nic. Pokud budeš něco podobnýho chtít opakovat, důrazně doporučuju obejít všecky "built-in fičury", vnucený ti jako zákošovi výrobcem toho gramce a soustředit se na co nejkvalitnější komponenty v cestě signálu - ať už analogový, tak i digitální. Neboli - když už gramec Omnitronic BD-1390, tak do něj co nejkvalitnější přenosku ti tvoje kapsa dovolí, jeho vestavěnej přenoskovej pre-amp je další kompromis - využívat ho jen v nouzi nejvyšší, obvykle to je jen 1 operák s nějakou zpětnovazební sítí kolem sebe pro každej kanál a výrobce nepřihlíží nijak oslnivě k tolerancím součástek nebo na kompenzaci impedance přenosky, tudíž nahradit nějakým aspoň trochu KVALITNÍM preampem - minimálně ProJect PhonoBox, když už ne něco ještě kvalitnějšího (vícestupňovej, s rozdělením RIAA korekce na víc částí, pokud možno s aktivním tlumením vstupu = bez dalšího šum způsobujícího odporu paralelně ke vstupu atd).
A za to kvalitně nahrávající zvukovici - ESI Juli@, EMU 404 a podobný typy, dovolující nastavit přímo hi-res digitalizační parametry plus k nim aspoň trochu slušnej "nahrávací" software. Pak se teprve dohrabeš k tomu, abys ses mohl ZAČÍT UČIT něco kvalitně ripovat, protože k ripování patří i zajištění čistoty desek, hrotu, odstranění potenciálních zdrojů rušivejch zvuků i rušení v napájení atd - je toho prostě moc. A jen samotnej gramec s nějakým neidentifikovatelným ADC+ no-name softem na archivaci na to rozhodně nestačí ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod OSiRiSsk 31. 10. 2016 13:36

EKKAR: Ja vinyli neripujem, ani neplánujem :) Toto bol jediný a posledný pokus a nemám žiadnu motiváciu v tom pokračovať. Ten effort mi jednoducho nestojí za to.

Gramofón omnitronic už dávno nemám, prešiel som na Pro-Ject s externým pre-ampom a Ortofon 2M prenoskou.
OSiRiSsk
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 31. 10. 2016 15:28

OK, já jen kvůli tomu zvuku. Jakej používáš preamp? PhonoBox?
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod anonymni 31. 10. 2016 17:52

Já vím že to bude vypadat, že to vytrhávám z kontextu, ale celej přízpěvek je kousek vejš, tak to nebudu citovat celý.
XYZMartinXYZ píše:Ja se rozhodne nesnazim dobrat se nejakyho svého vysnenyho zvuku...
...posloucham docela dost ruznejch kapel a kazda kapela ma ten zvuk proste jinej...
...Jen se snazim nejak ten poslech optimalizovat...

podle mě si tak nějak sám odproruješ :mrgreen: říkáš, že se nesnažíš dobrat toho svýho zvuku, ale snažíš se zvuk jednotlivejch kapel optimalizovat, protože:
XYZMartinXYZ píše:Casto tam bejva nejaka část hudby naprosto dominantni (buben, bassa)...

Jestliže to tak kapela nahrála a má to tak znít, tak je to v pořádku. Když bude všechno znít stejně, tak k čemu to pak bude? Právě ta odlišnost dělá tu konkretní kapelu, tou konkrétní kapelou. Já právě nechci poslouchat pořád to samý, to bych si moh pouštět pár alb pořád dokola. Právě ta odlišnost a rozmanitost je to, co se mě na hudbě nejvíc líbí. I to, že samotný kapely během let mění svůj zvuk, je přece v pořádku, některý ho změní a některý zas ne.
XYZMartinXYZ píše:Ale v klidu doma se sluchatkama najednou slysim, ze to není ono a ten poslech si proste neuziju. A ac tu plno lidi odsuzuje upravy zvuku a ekvalizéry obecne, pro me to je nekdy jedinej způsob, jak tu nahrávku dostat do rozumnejch mezi. Například stazenim bassu a zvyraznenim vokalu.

Přijde mi že ty se v podstatě snažíš dosáhnout toho, co se audiofilům a hifistům příčí. Konkrétně si vyhledej výraz "Loudness war"
https://cs.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Pokud se snažíš dobrat zvuku, kterej se ti bude líbit, tak pomocí vinyl ripů a neustálýho přenastavování ekvalizeru podle toho, co zrovna přehráváš, se ho s největší pravděpodobností nedobereš. Nejjednodušší by bylo zkusit vyměnit sluchátka, nebo si alespoň na zkoušku poslechnout jiný (netvrdim že zrovna dražší, ale každý sluchátka maj jinej charakter zvuku). Možná mi to nebudeš věřit, ale taky by ses možná pak divil, že už žádnej ekvalizér nepotřebuješ. Tak to vidím já.

OSiRiSsk píše:Gramofón Omnitronic bd 1390 spojený cez USB/A priamo s noťasom.

Já si to myslel, že to bude nějakej podobnej stroj, podle toho co jsem slyšel.
Jakej Pro-Ject teď konkrétně máš a přenosku s předzesilovačem?
OSiRiSsk píše:Posielal si link na "deluxe" verziu, ktorá v dobe môjho ripu ešte nebola vonku :-)

Reagoval jsem na tohle:
OSiRiSsk píše:motivácia bola tá, že tento track bol releasnutý len na vinyle, takže sa nedal nikde na digitále zohnať...

Pochopil jsem to tak, že říkáš, že ten konkrétní track na digitálu nikdy nevyšel, ale on vyšel. A já jsem nezjišťoval jestli vyšla jedna verze dřív než druhá. A i kdybych si to zjistil, tak já nemůžu vědět kdy si ten vinyl rip dělal a tys datum nenapsal :-D.
anonymni

Odeslat příspěvekod Andrejsvk 31. 10. 2016 18:34

EKKAR píše: kvalitně nahrávající zvukovici - ESI Juli@, EMU 404 a podobný typy

radsej budem pocuvat cd s DR6 nez ADcko v emu 404, fakt je priserne
minimum by som videl okolo 500e za dobre vybrate moderne AD, napriklad Lynx Studio, RME, ...
Topping E50 + Focal Alpha 65
LG OLED42C21

ignore list : Petulda, Peny, bacil2, platprd
Andrejsvk
Pokročilý
Uživatelský avatar

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků