U fotografie se používá podobný princip pro odstranění šumu. Protože je šum generován náhodně, fotografie stejného jdoucí po sobě mají snadno rozpoznatelná data šumu a data obrazu - šum se mění, obrazové detaily jsou stálé. SW foto porovná, detekuje šum, odstraní jej a detail, který chyběl v prvním snímku, doplní ze snímků následných.
Protože obraz i zvuk jsou z pohledu dat zaměnitelné, není důvod, proč by daný postup nešel použít i pro nahrávky z LP. Převod zvuku na obraz, následnou retuš v obrazu, a zpětný převod na zvuk používá například Adobe Audition. Čistě má osobní domněnka je, že používají podobný postup, jako Photoshop při chytrém doplnění chybějícího obsahu.
Tímto postupem by bylo možno odstranit lupání (prach) z nahrávek u dvou (a více) po sobě jdoucích záznamů na stejné desce i přístroji. Dvě přehrání téže desky, na alespoň průměrně dobrém gramofonu, nebudou měřitelné a v daném kontextu rozpoznatelné.
Problém vidím ovšem v náročné časové synchronizaci, protože obě nahrávky mohou být mírně jiné (jinak rychlé). Pokud by se ale povedlo obě nahrávky zarovnat, není složité najít rozdílná místa a chyby A překrýt čistým záznamem B a naopak.
Ve změněném Audition by byl postup následný:
- aplikujete základní odstranění šumu a lupání na obě nahrávky
- zarovnáte nahrávky
- jednu z nahrávek (jedno kterou) frekvenčně invertujete
- odečtete rozdíly
- vzniklý soubor s rozdílem přidáte k jedné z nahrávek (jako stopu 3 a 4)
- exportujete sloučené stereo
Odstraněním lupnutí a šumu vzniknou v nahrávkách "díry". Ve výsledku budete mít tyto chyby překryté správným záznamem z druhé nahrávky a naopak, tam, kde byly chyby v druhé nahrávce, nebude nic, co by se přidalo.
Zazněla tu i zmínka, že se záznamem (digitalizací) ztratí to hlavní, co na desce je. Záleží na schopnostech záznamového zařízení, ale už standard DVD-Audio (neplést si s audiem na DVD-Video) je dalece za možnostmi lidského vnímání. Frekvence 192 kHz (192000 vzorků za vteřinu) při rozlišení 24 bitů je naprosto dostatečná pro běžný poslech
Zatímco Audio CD vzniklo jako základ pro dobrý poslech, při přijatelných parametrech, DVD-Audio je z pohledu posluchače naprostý extrém. V kombinaci s kvalitním D/A převodníkem vznikne reprodukovaný signál, který je naprosto lineární a nerozpoznatelný od původního záznamu na LP.
A také, když už se tu bavíme o analogu, nezapomínejte, že poslední plně analogový záznam (tedy cesta, kdy analogová nahrávka byla analogově zpracována a následně analogově zaznamenána aby mohla být analogově přehrána) byl někdy před padesáti lety. Všechny současné LP pocházejí z digitálního másteru, proto pokud na nich někdo slyší víc, než na studiovém záznamu, klame sám sebe. LP už z povahy věci část záznamu rovnou zahodí.
Teoreticky sice lze na desku uložit frekvenční rozsah od 7 Hz do 50 kHz, ale prakticky jej už nelze přehrát. Mastering ořeže frekvence od 40 Hz dolů čistě jen jako pojistku. Takto nízké frekvence již mohou rozkmitat jehlu a vyhodit ji z drážky. Podobně je tomu na druhém konci - frekvence nad 20 kHz již výrazně přehřívají řezací hlavu (při výrobě desky) a tím přidávají šum.
S něčím takovým digitální audio nemusí bojovat, proto teoretické limity DVD-Audia od 2 Hz do 96 kHz pokryjí celé myslitelné spektrum a limitem je pouze výstupní zařízení. Ovšem chápu, polovina úspěchu LP je rituál.