Od okamžiku, kdy jsem přislíbil vytvoření vlákna se zaměřením na kvalitní nahrávky klasické hudby, uběhlo už opravdu hodně času. Původně jsem sliboval, že mi to nebude trvat déle než týden. No a nakonec jsou to dva měsíce. Mezitím mě už kontaktovalo několik marně čekajících čtenářů, takže bych se chtěl na tomto místě omluvit, že mi to trvalo tak dlouho.
S ohledem na skutečnost, že existuje nemalé množství kvalitních - mistrovských skladeb klasické hudby, budu do tohoto vlákna přidávat doporučená díla a jejich referenční nahrávky postupně. Pokud by se chtěl někdo přidat, bude vřele vítán.
Jako první jsem vybral skladby od mého nejoblíbenějšího hudební skladatele, Ludwiga van Beethovena.
Jádro Beethovenova díla tvoří čtyři mocné pilíře, kterými jsou symfonie, koncerty pro sólové nástroje a orchestr, smyčcové kvartety a v neposlední řadě klavírní sonáty.
Beethoven je autorem celkem devíti symfonií, kde první dvě představují odkaz klasicistní podobě symfonického žánru. Následující Třetí symfonie má velmi speciální postavení, neboť právě tímto gigantickým dílem Beethoven zpřetrhal konzervativní okovy klasicismu a otevřel tak cestu do nové éry hudby, romantismu. Na mimořádně vysoké úrovni Třetí symfonie se dále nachází Pátá, Sedmá a Devátá, zatímco Čtvrtá a Osmá jsou trochu lehčího rázu. Pozornému čtenáři určitě neuniklo, že jsem vynechal Šestou symfonii. A to z důvodu jejího charakteru. Všechny ostatní Beethovenovy symfonie mají takzvanou absolutní formu. Jednoduše řečeno, nemají žádnou předlohu, respektive konkrétní příběh na pozadí, který by “vyprávěly”. Forma Šesté symfonie je naproti tomu takzvaně programní. Jedná se vlastně o vůbec první symfonii s programní formou, jež byla zkomponována.
Mohl bych se jednotlivým symfoniím věnovat podrobněji a rozebrat nejen pozadí jejich vzniku, ale i jejich strukturu, ale předpokládám, že to už si případný zájemce nastuduje sám. Překvapivě jako velmi dobrý zdroj mohu doporučit anglickou verzi Wikipedie.
Pokud nejste v oblasti klasické hudby příliš zběhlí, doporučuji, co se týče Beethovenových symfonií, začít se Třetí, Pátou, Sedmou a Devátou, neboť právě tyto čtyři mají největší potenciál vtáhnout vás do světa klasické hudby.
Nyní k samotným nahrávkám symfonií. Pro každou z těch devíti existuje vícero skvělých nahrávek co do uměleckého výkonu. Zmíním tu od každé nejvíc dvě, a to jen takové, které jsou současně referenční i z hlediska kvality nahrávky z pohledu dnešní doby.
Pokud bych měl vybrat jeden ucelený soubor všech devíti symfonií, byl by to nepochybně ten v podání Minnesota Orchestra pod taktovkou finského dirigenta Osmo Vänskäho. Ostatně jejich interpretaci První, Druhé, Třetí, Čtvrté, Šesté a Osmé symfonie považuji za vůbec nejlepší. Pátá a Sedmá jsou také skvělé, ale na paty jim hodně šlape Pittsburgh Symphony Orchestra v čele s Manfredem Honeckem. Za nejslabší považuji Vänskäho nahrávku Beethovenovy Deváté. Ne že by nebyla dobrá, to naopak je, ale nedosahuje takových kvalit jako dvě její konkurence, jednak od výše zmíněných Pittsburgh Symhony Orchestra s Manfredem Honeckem, jednak od Gewandhausorchester pod taktovkou Riccarda Chaillyho, kteří též nahráli všech devět symfonií a které též mohu jako celek doporučit.
Takže si to shrneme:
- nejlepší nahrávky 1. až 4. symfonie a 6. a 8. symfonie: BIS Records: Osmo Vänskä & Minnesota Orchestra
- dvě nejlepší nahrávky 5. a 7. symfonie: BIS Records: Osmo Vänskä & Minnesota Orchestra; Reference Recordings: Manfred Honeck & Pittsburgh Symphony Orchestra
- dvě nejlepší Deváté: Decca: Riccardo Chailly & Gewandhausorchester; Reference Recordings: Manfred Honeck & Pittsburgh Symphony Orchestra
Odkazy na Tidal:
- Vänskä 2&7: https://tidal.com/browse/album/12131635
- Vänskä 4&5: https://tidal.com/browse/album/12126826
- Vänskä 1&6: https://tidal.com/browse/album/12129424
- Vänskä 3&8: https://tidal.com/browse/album/12126947
- Chailly 9: https://tidal.com/browse/album/13186549
- Honeck 5&7: https://tidal.com/browse/album/52327206
- Honeck 9: https://tidal.com/browse/album/169516162
Vedle symfonií tu jsou zmiňované koncerty pro sólový nástroj a orchestr. Konkrétně se jedná o pět klavírních koncertů, houslový koncert a Trojkoncert pro klavír, housle, violoncello a orchestr.
Neznám lepší komplet všech pěti Beethovenových klavírních koncertů než v podání Yevgeny Sudbin (klavír), Osmo Vänskä & Minnesota Orchestra (3-5) & Tapiola Sinfonietta (1-2). Nicméně mým absolutním favoritem posledního Pátého klavírního koncertu je nahrávka od Yefim Bronfman (klavír), David Zinman & Tonhalle Orchestra Zurich. Zinman má současně i nejlepší nahrávky houslového koncertu a Trojkoncertu.
Odkazy na Tidal:
- Vänskä+Sudbin 1&2: https://tidal.com/browse/album/71412359
- Vänskä+Sudbin 3: https://tidal.com/browse/album/26072365
- Vänskä+Sudbin 4&5: https://tidal.com/browse/album/12129460
- Zinman 5. klavírní koncert; houslový koncert; Trojkoncert: https://tidal.com/browse/album/32905894
U smyčcových kvartetů je to z mého pohledu poměrně jednoduché. Nejlepším kompletem a současně pro každý z celkových šestnácti je nahrávka od Takács Quartet. Zejména bych doporučil kvartety s čísly 9 a 14.
Odkaz na Tidal:
- Takács Quartet: https://tidal.com/browse/album/79125968
S klavírními sonátami to je trochu složitější. Osobně nejsem spokojen s žádným souhrnným kompletem. Ostatně ani všechny sonáty neposlouchám. Beethoven jich napsal třicet dva. Mými nejoblíbenějšími jsou následující: 14, 21, 29 a 32. Klavíristi Murray Perahia pro 14. 29., Alice Sara Ott pro 21. a Maurizio Pollini pro 32. klavírní sonátu.
Odkazy na Tidal:
- Perahia 14&29: https://tidal.com/browse/album/79125968
- Ott 21: https://tidal.com/browse/album/42670958
- Pollini 32: https://tidal.com/browse/album/131687463
To by bylo prozatím vše. Pokud bude mít někdo jakékoli dotazy, připomínky či návrhy, sem s nimi.

Příští neděli budu pokračovat s dílem mého dalšího velmi velmi oblíbeného skladatele, kterým není nikdo menší než Johannes Brahms.