Referenční nahrávky klasické hudby

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod pavel1756 22. 11. 2021 07:21

Naprostý souhlas. Ona je obecně velkou odbornicí na barokní hudbu. Právě nejvíc se mi líbí její interpretace Vivaldiho Čtvera ročních dob a Bachova Koncertu pro dvoje housle v d-moll, BWV 1043. Obojí opět doporučuji pořídit v kvalitě DSD, například na NativeDSD. :)

Odkazy na Tidal
Bach: https://tidal.com/browse/album/25660701
Vivaldi: https://tidal.com/browse/album/84819286
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod martas38 22. 11. 2021 07:37

Mně se Vivaldi mnohem víc líbí od Anne Akiko Meyers: https://listen.tidal.com/album/41101335
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 22. 11. 2021 08:13

O této interpretce jsem nikdy neslyšel. Dokonce o ní není ani zmínky na classicstoday.com. :hm
Díky za tip, poslechnu si. :-)
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod martas38 22. 11. 2021 08:19

No i když musím říct, že Rachel Podger má hodně co do sebe a tvrzení, že se mi Anne líbí mnohem víc beru zpět. Je to jak dvě rozdílné disciplíny ve sportu. Není lepší jedna jak druhá, jsou úplně jiné, Rachel je daleko komornější intimnější. Anne se do toho dokáže opřít až "rockovým" stylem.
Eversolo DMP-A6-Chord Hugo Mscaler-Chord Qutest-Cayin HA-1A-Forza Noir Hybrid HPC-Meze Empyrean
Lotoo Paw 6000-Dunu Blanche-Campfire Solaris 2020
LG OLED65B9/Vero 4K+-Pioneer SX-S30DAB-Polk S55E, sub Polk HTS12
martas38
Pokročilý

Odeslat příspěvekod VycuratAspat 22. 11. 2021 20:14

Moc díky za ucelené napsání! Je velmi složité najít nahrávky, kterým se dá věřit, že jsou kvalitně nahrané. Jdu poslouchat.
VycuratAspat
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 22. 11. 2021 21:35

Rádo se stalo. :-)
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milancechmilan 22. 11. 2021 22:41

Jen bych upřesnil ohledně té tzv. Mozartovy 37.symfonie,tak to především je ve skutečnosti dílo Haydna. Mozart k tomu snad dělal jen úvod a proto mu byla v minulosti omylem přisuzována.

-- 22. 11. 2021 23:09 --

Dovolím si jen stručné doporučení ohledně Mahlerových symfonií. Referenční nahrávkou celého cyklu po umělecké i zvukové stránce je pro mne Chailly, Royal Concertgebouw Orch., Decca. Jako alternativu, a to zejm. k 2.,4.a 6. doporučuju Ivan Fischer, Budapest festival Orch, Channel Classic. Chaillyho zvuk je dramatičtější, ostřejší, Fischerův je uvolnenejsi, měkčí, teplejší. Obojí má něco do sebe!

-- 22. 11. 2021 23:23 --

A prosím mám zásadní dotaz! Ten cyklus Brahmsovych symfonií krom roku 2008 vyšel i loni. Obojí je Janowski s Pittsburgskym, u Pentatone,obojí dostupné v hi res. Je to jen nové vydání nebo nová nahrávka?! Ten cyklus z 2008 je slavný a je to asi i zároveň ten, o kterém jsi tu psal, že? Díky!
milancechmilan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pavel1756 23. 11. 2021 08:06

Je to pouze opětovné vydání. Osobně preferuju DSD verze (kvůli lepší dynamice a prostorovější hudební scéně), ale ty nejsou k dispozici v tomto novém kompletu. Každopádně, kdo má raději Hi-Res PCM, tak je k dostání za necelých 16 eur na prestomusic.com, což považuji za mimořádnou nabídku!
https://www.prestomusic.com/classical/p ... symphonies
Přílohy
Brahms&Janowski.jpg
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 30. 11. 2021 09:45

Minulý týden byly zveřejněny nominace na ceny Grammy. A s potěšením mohu oznámit, že mnou doporučovaná nahrávka Beethovenovy Deváté symfonie v d-moll, Op. 125 od Reference Recordings v podání Pittsburgh Symphony Orchestra pod taktovkou Manfreda Honecka získala hned dvě nominace. V kategorii Best Orchestral Performance a Best Engineered Album. Tyto dvě kategorie právě odráží referenci nahrávky v rovinách uměleckého výkonu a kvality zvuku.

Mimochodem před několika dny jsem si pořídil i verzi DSD 256, což je formát, ve kterém byla nahrávka pořízena a musím konstatovat, že oproti verzi PCM 24bit/192kHz nabídne jednoznačně lepší zvuk. Celkový charakter je víc přirozenější, respektive analogovější. Hudební scéna se trošku posunula dál od posluchače a nástroje jsou v prostoru lépe/přesněji lokalizovatelné.

V minulosti jsem psal, že u nahrávek Beethovenovy 5&7 Symfonie (Reference Recordings: Manfred Honeck & Pittsburgh Symphony Orchestra) jsou ty rozdíly mezi PCM a DSD relativně malé a není zcela jasné, co je lepší. To pořád platí. Také jsem psal, že stačí DSD úrovně 64. Ale zapomněl jsem k tomu explicitně dodat, že nejlepší je koupit nahrávku přesně v tom formátu, ve kterém byla pořízena.

Tedy pro ty nahrávky, které byly pořízeny v DSD 256, doporučuji právě tento formát. Včera jsem srovnával celkem tři takové nahrávky (originál DSD 256) s jejich PCM 24bit/192kHz verzemi a ve všech třech případech si lépe vedlo DSD (jak jsem popsal výše u Beethovenovy Deváté).


Ještě bych si také znovu dovolil připomenout, že mými dvěma absolutními favority Beethovenovy Deváté jsou:

- Decca: Riccardo Chailly & Gewandhausorchester
- Reference Recordings: Manfred Honeck & Pittsburgh Symphony Orchestra

Obě tyto nahrávky jsou referenční. Chaillyho je více klasická, zatímco Honeckova monumentálnější a dramatičtější. Z hlediska kvality zvuku mám jednu výtku k první jmenované. Na to, že jde o moderní nahrávku, má, nevím proč, poměrně dost výrazný šum na pozadí. Kromě tohoto nedostatku, nebo vlastně přebytku, je ale zvukově vynikající.
Přílohy
Beethoven9&Honeck.jpeg
Beethoven9&Chailly.jpeg
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milancechmilan 9. 12. 2021 19:41

K tomu Chaillyho kompletu kompletu Beethovenovych symphonii bych mel takovy postrerh. Podivam li se na obal- krabicku s CD, na obale je fotka Chaillyho a je preostrena. Kdo foti, vi o cem mluvim. Grafik chtel, aby byla co nejostrejsi, ale kvuli tomu vystoupil sum a artefakty. Prijde mi, ze producenti pristupovali podobne i ke zvuku, chteli ho ostry a bezprostredni a vystoupil sum. A jak rikas, neni to uplne spatne, ale je to znat. Nekomu a na nekterem audiu by to mohlo byt neprijemne. Ja to mam docela rad. Souzni mi to i se zpusobem uchopeni symfonií ze strany Chaillyho.
Jo a libi se mi, jak pises, ze je dobre vybrat si nahravku v tom formatu a rozliseni, ve kterem byla nahrana, zni to logicky. Pak ani ten FLAC asi nepusobi digitalne. Ale ja casteji jedu v CD, ktere si poustim na CD prehravaci s upsamplingem, coz chapu, ze je neco jineho.
milancechmilan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pavel1756 12. 12. 2021 08:09

To je velmi zajímavá teorie. A řekl, bych, že na tom asi něco bude. Neboť je pravda, že jednotlivé nástroje i zvuk jako celek jsou v tomto kompletu až nestandardně živé/ostré (v dobrém slova smyslu).
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 5. 1. 2022 11:21

Kapitola Čtvrtá: Antonín Dvořák


Chybělo málo a místo největšího českého hudebního skladatele všech dob byl z Antonína Dvořáka řezník. Rodiče totiž původně zamýšleli, že syn převezme rodinný podnik… Nicméně jeho zjevné nadání pro hudbu nešlo přehlížet, a tak mu i přes určité pochybnosti zajistili hudební vzdělání. Dvořák studoval hru na klavír, housle a varhany a přibližně od dvaceti let začal komponovat.

Zlomovým dílem jeho kariéry se staly Moravské dvojzpěvy, které natolik nadchly Johannesa Brahmse, že Dvořáka doporučil svému dvornímu nakladateli Fritzi Simrockovi, který je vydal. Ty se následně staly natolik oblíbenými, že si u Dvořáka nedlouho poté objednal cyklus Slovanských tanců pro čtyřruční klavír. Za touto konkrétní objednávkou stál jasný obchodní záměr. Simrock tak chtěl zúročit mimořádně kladné přijetí Brahmsových Uherských tanců, jež vydal pár let nazpět.

Dvořákovi šla práce od ruky a během jediného měsíce byl hotov. Připravil nejen verzi pro klavír, ale i pro celý orchestr. Pokud se Moravské dvojzpěvy těšily veliké oblibě a vytáhly Dvořáka na výslunní, není to vůbec nic v porovnání s tím, co následovalo po vydání prvního cyklu Slovanských tanců Op. 46, neboť právě ty učinily Dvořáka takřka přes noc jedním z nejslavnějších komponistů Evropy. A dál už to určitě znáte… ;-)

Dvořákův odkaz tvoří více než sto děl, kterým vévodí zejména orchestrální skladby a opera. K tomu nejlepšímu náleží poslední čtyři symfonie, Koncert pro violoncello a orchestr, Houslový koncert, dva cykly Slovanských tanců, Smyčcová serenáda, Symfonické variace, symfonické básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek, Klavírní kvintet, Americký kvartet a opera Rusalka.

Pokud bych měl vybrat jen jednu Dvořákovu skladbu, které byste měli věnovat pozornost, byla by to Symfonie č. 9 e-moll, Op. 95 “Z Nového světa”. I kdyby Dvořák zkomponoval pouze toto jedno dílo, bohatě by to stačilo, abychom jej mohli stavět na roveň největších titánů mezi hudebními skladateli.

Novosvětská symfonie je neodmyslitelnou součástí stálého repertoáru všech světových symfonických těles, a to bez výjimky. Patří k těm vůbec nejoblíbenějším, nejhranějším a nejvíce nahrávaným skladbám ve světě klasické hudby. Pokud se zeptáte kteréhokoli špičkového dirigenta na jeho osobní shortlist těch nejlepších skladeb, co byly kdy zkomponovány, Dvořákova Devátá mezi nimi nebude chybět. Sám ji považuju za jednu ze čtyř nejlepších hudebních skladeb všech dob.

Přestože existuje nemalé množství vynikajících nahrávek této skladby, je tu jedna, která podle mého názoru všechny ostatní zastiňuje. Jde o nahrávku od Warner Classics v podání Royal Concertgebouw Orchestra pod taktovkou Nicolause Harnoncourta.

Tato nahrávka byla dlouhá léta k dostání pouze na CD, ale s obrovským potěšením mohu oznámit, že ji před nedávnem konečně zpřístupnili ke koupi online bez fyzického nosiče, a to ve skvělé studiové kvalitě 24bit/96kHz.

Ve srovnání s původním CD je patrné, že nově dostupná studiová verze byla re-masterována. Nemohu říct, že by první verzi ve všem překonávala, naopak v rovině tonality vítězí právě vydání na CD, které je přirozenější, respektive méně temné. Dále tu jsou konkrétní pasáže, které s novým masteringem působí neohrabaně a těžkopádně. Nicméně jako celek je studiová verze trochu zdařilejší zejména díky znatelně hlubší hudební scéně s přesnější lokalizací nástrojů v prostoru a detailnějšímu pásmu basů a středů.

Níže už přejdu k samotnému výčtu doporučených nahrávek vybraných skladeb. Všechny do jedné představují absolutní referenci v rovině uměleckého výkonu. U některých zvlášť upozorním pomocí hvězdičky (*), že na dnešní poměry trochu zaostávají v rovině kvality zvuku, ale jsou natolik umělecky referenční, že je nelze opomenout.

Symfonie č. 9 e-moll, Op. 95 “Z Nového světa”
• Warner Classics: Nikolaus Harnoncourt & Royal Concertgebouw Orchestra (https://tidal.com/browse/album/199272156)
• Supraphon: Sir Charles Mackerras & Prague Symphony Orchestra (https://tidal.com/browse/album/89723296)
• Supraphon: Václav Neumann & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/89630632)*
• Supraphon: Karel Ančerl & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/89477752)*
• Telarc: Paavo Järvi & Cincinnati Symphony Orchestra (https://music.apple.com/us/album/dvorak ... 2/79566481)
• Sony Classical: Leonard Bernstein & New York Philharmonic (https://tidal.com/browse/album/80313614)*

Symfonie č. 8 G-dur, Op. 88 “Anglická”
• Reference Recordings: Manfred Honeck & Pittsburgh Symphony Orchestra (https://tidal.com/browse/album/38110280)
• Supraphon: Sir Charles Mackerras & Prague Symphony Orchestra (https://tidal.com/browse/album/89723296)

Symfonie č. 7 d-moll, Op. 70
• Channel Classics: Iván Fischer & Budapest Festival Orchestra (https://tidal.com/browse/album/9002317)
• Supraphon: Václav Neumann & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/89630632)*

Symfonie č. 6 D-dur, Op. 58
• Supraphon: Sir Charles Mackerras & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/97360898)

Koncert pro violoncello a orchestr h-moll, Op. 104
• Harmonia Mundi: Jean-Guihen Queyras (violoncello), Jiří Bělohlávek & The Prague Philharmonia (https://tidal.com/browse/album/47067180)

Koncert pro housle a orchestr a-moll, Op. 53
• Deutsche Grammophon: Anne-Sophie Mutter (housle), Manfred Honeck & Berliner Philharmoniker (https://tidal.com/browse/album/77696505)

Slovanské tance Op. 46 a Op. 72
• Supraphon: Sir Charles Mackerras & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/89723255)

Smyčcová serenáda E-dur, Op. 22
• Warner Classics: Sir Charles Mackerras & English Chamber Orchestra (https://tidal.com/browse/album/1451146)

Symfonické básně, Op. 107 až 110
• Supraphon: Sir Charles Mackerras & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/94322165)

Symfonické variance, Op. 78
• Supraphon: Sir Charles Mackerras & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/89718194)

Klavírní kvintet č. 2 A-dur, Op. 81
• Decca: Andreas Haefliger (klavír) & Takács Quartet (https://tidal.com/browse/album/5241394)
• Supraphon: Boris Giltburg (klavír) & Pavel Haas Quartet (https://tidal.com/browse/album/89746571)

Smyčcový kvartet č. 12 F-dur, Op. 96 “Americký”
• Supraphon: Pavel Haas Quartet (https://tidal.com/browse/album/89400388)

Rusalka, Op. 114
• Decca: Renée Fleming (Rusalka),… et Sir Charles Mackerras & Česká filharmonie (https://tidal.com/browse/album/4538693)

Případní zájemci mohou všechny výše uvedené nahrávky od Supraphone zakoupit na supraphonline.cz. Ostatní jsou k dostání na prestomusic.com.
Přílohy
Dvořák&Harnoncourt.jpg
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Yiakubou 5. 1. 2022 11:56

Opet velky dik!
Velky hifi: 2xNUC (Euphony Stylus/Endpoint) > Singxer SU6 > Trinnov Nova > RIHA LINE-4-DAC > 2x B200 bi-amp > Mega V2 Plus Custom
Maly hifi / produkce: RME Fireface UCX II > Neumann KH120 II + 750 DSP + NDH30
Yiakubou
Pokročilý

Odeslat příspěvekod milancechmilan 6. 1. 2022 21:09

Pavle, super, toho Dvořáka máš hodně zmáknutého! Já k tomu podotknu jen málo: 9. symf poslouchám nejvíce od Mackerrase, méně od Jarviho (oba jsou i ve tvém listu) + jsem si sehnal jestě v dsd Ivana Fischera a Budapest Fest orch (tak uvidim, resp. uslysim, jake to bude). Tebou doporuceneho Harnoncourta nemam. Mne ten Harnoncourt obecne nejak nesedi, ale obhajit to nedokazu. Houslovy koncert mam od Šporcla a od Suka. Šporcl je zvukove a technicky jiste prvotridni, ale mne vice za srdce ta starsi zvukove nedokonala nahravka od Suka s Ančerlem a ČF z 1961. Typuju, ze to bude takovy antipod te A.S. Mutter :-) Kvarteta od Haase- verim, ze jsou super, ale ja uz mam od Panocha SQ.
No a mou zvedavost vzbudila tebou uvedena Rusalka. Ja tedy opery moc neposloucham. Spíš jen predehry :-)) (To je jako když někdo rekne, ze poslucha metal, ale jen balady :-))) Par vyjimek tvori opery ceskych skladatelu. Asi cestina a ceska dikce mi ty opery cini blizsi. Kazdopadne diky za souhrnne zpracovani!
milancechmilan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pavel1756 7. 1. 2022 06:19

Oběma děkuju, že se Vám to shrnutí o Dvořákovi a jeho díle líbilo. :-)

Co se týče nahrávek Novosvětské. Mackerrasova verze je podle mě nejlepší českou nahrávkou této skladby v poměru uměleckého výkonu a kvality zvuku. Když ale trochu upozadím kvalitu zvuku, potom je mým absolutním favoritem nahrávka z roku 1981 s Václavem Neumannem a Českou filharmonií.

Nahrávky Houslového koncertu od Šporcla a Suka dobře znám. Mutter má svou interpretací velmi blízko právě k Sukovi (pro neznalé: je to houslista a pravnuk Antonína Dvořáka). Ostatně ona sama přiznala, že jeho nahrávku právě důkladně studovala, aby se co nejvíce přiblížila tomu, jak si asi sám Dvořák interpretaci svého houslového koncertu představoval. Navíc hra orchestru je v nahrávce s Mutter takřka bezprecedentní. Což nakonec není velkým překvapením, uvážíme-li, o jaké hudebníky jde. Manfred Honeck je možná aktuálně největším dirigentem naší doby. Berlínští filharmonikové sice mívají určité výkyvy, ale to je spíš dáno horším výkonem příslušných dirigentů. Jinak je to samozřejmě jeden z nejlepších symfonických orchestrů na světě a jejich hra v této nahrávce veskrze referenční.

Sám poslouchám operu minimálně. Vlastně ještě méně než moderní hudbu. :roll:
Rusalku si poslechnu tak jednou za rok. Nahrávka, kterou doporučuji, je mezi muzikology nejčastěji skloňovanou referencí této Dvořákovy skladby. Získala i cenu Grammy...
Napájení: AudioQuest Niagara 3000
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager (Max)
Sluchátka: HiFiMAN Susvara Unveiled | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků