Bezztrátové zvukové formáty na DVD Video/Blu-ray Video

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod jiri.filip 1. 7. 2024 13:41

Ahoj,

v poslední době jsem našel pár zajímavých Blu-ray, resp. DVD Video s koncerty, které jsou navíc za zajímavou cenu.
Proto uvažuji, že bych dané tituly již nekupoval na CD, pokud bude zvuková stopa na DVD/Blu-ray v lepším formátu než je standardní RedBook formát CD (16 bit/44,1 kHz). Místo toho bych zvukovou stopu naripoval do DAPu v nejvyšší možné kvalitě z DVD/Blu-ray.

Hledal jsem na Internetu a našel tyto formáty, které by měly být bezztrátové:
1) Linear PCM - nekomprimovaný
2) Dolby TrueHD - komprimovaný, nicméně by to měla být přesná kopie zvukového masteru studia
3) DTS HD-Master Audio - měla by to být bitová kopie studiového zvukového masteru

Jsou aktuálně ještě nějaké další bezztrátové zvukové formáty používané u DVD Video/Blu-ray Video, které nabízejí nejvyšší možnou zvukovou kvalitu?
DAP: SONY NW-WM1Z | NW-WM1A | NW-ZX300 | NW-A55
Headphones: Beyerdynamic Avento Wired | T51i | KOSS Porta Pro
IEM: SONY IER-Z1R

Mobile: SONY XPERIA PRO-I | SONY XPERIA 1 V
jiri.filip
Junior

Odeslat příspěvekod Kamasu 1. 7. 2024 14:55

Všechno cos vyjmenoval jsou jen kodeky nebo způsoby kódování, pro poslech se to může bezztrátově převést do "standardních" FLAC nebo WAV (ty umí i multikanálovej zvuk), nic složitýho.
Problém spíš bude jestli DAP umí multikanálovej zvuk přehrávat či downmixovat do sterea, abys to nemusel ještě navíc manuálně downmixovat do sterea.

Doufám, že si ale uvědomuješ, že záznam koncertu není studiový album a tudíž nelze koncertním albem nahradit to studiový.

A co hlavně, na CD není nic špatnýho, 16/44.1 stačí i pro ten nejkvalitnější poslech hudby. Formát ani rozlišení ti samy o sobě kvalitní zvuk nepřinesou. Formáty a kodeky, pokud jsou bezztrátový, tak nemají vliv na zvuk žádnej a rozlišení samo o sobě ho má jen malej (pro většinu lidí neslyšitelnej). To co je pro kvalitní zvuk skutečně podstatný je to jak zvukově kvalitní je daná nahrávka/vydání alba (mastering/remastering) a ne to jestli je to na CD nebo na Blu-ray, nebo jestli je to 16/44.1 nebo 24/96.
Kamasu
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod jiri.filip 1. 7. 2024 15:16

Kamasu: Pokud se nemýlím, tak moje DAPy neumí přehrávat multikanálový zvuk.
Doufám, že najdu ripovací SW, který bude umět automatický downmix vícekanálového zvuku do sterea.

Živá alba kupuji jen minimálně. Vzhledem k loudness war už nechci riskovat jejich koupi naslepo na CD, pokud dopředu není možné zjistit hodnotu jejich DR.
Na DVD a zejména Blu-ray bývá audio s vyšším rozlišením i DR než na CD, takže proto se pouštím do další mnou zatím neprokopané uličky. :-)
DAP: SONY NW-WM1Z | NW-WM1A | NW-ZX300 | NW-A55
Headphones: Beyerdynamic Avento Wired | T51i | KOSS Porta Pro
IEM: SONY IER-Z1R

Mobile: SONY XPERIA PRO-I | SONY XPERIA 1 V
jiri.filip
Junior

Odeslat příspěvekod Kamasu 1. 7. 2024 16:12

Živá alba ale nejsou studiová alba, o tom mluvím. Studiovou nahrávku nelze nahradit nahrávkou živou.

A jak jsem říkal, že je na DVD a Blu-ray "audio s vyšším rozlišením" samo o sobě nic neznamená to ti lepší zvuk nepřinese.
A zdaleka ne vždy je na Blu-ray či DVD "audio s vyšším DR," v tomhle se Blu-ray a DVD od CD nijak neliší, v některých případech je vyšší DR na CD a v některých případech je vyšší DR na Blu-ray či DVD (ale vydání alb na CD je mnohonásobně víc než vydání alb na DVD a Blu-ray) a v některých případech je to DR shodný (a hlavně, vyšší DR neznamená vždy automaticky lepší zvuk), takže u DVD a Blu-ray riskuješ koupí naslepo úplně stejně jako u CD. Zjišťovat dopředu jak na tom daný vydání alba je po zvukovej stránce je potřeba tak jako tak, ať se jedná o CD, DVD, Blu-ray nebo jakejkoli jinej nosič či Hi-Res atd.
Kamasu
Mírně pokročilý


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků