Minulý týden jsem v průběhu dvou dnů opět srovnával kombo Hugo M Scaler + TT2 s "vrcholným" převodníkem Dave. A hned na úvod prozradím, že jsem byl doslova zděšený, o kolik je Dave jako DAC+AMP horší.
Před lety jsem je porovnával na sluchátkách Meze Empyrean a Focal Utopia (OG). A ano i tehdy jsem konstatoval, že kombo "HMSTT2" jednoznačně překonává Dejva jako all-in-one zařízení. Ovšem po zkušenosti z minulého týdne si dovolím toto tvrzení rozšířit o kacířskou myšlenku, že jej dané kombo překonává rozdílem třídy.
Pro jejich srovnání jsem tentokrát použil sluchátka Audeze LCD-5 a T&A Solitaire P.
Dave je tonálně výrazně temnější. V jeho zvuku značně dominuje bas, z čehož středovější LCD-5 bez použití EQ (či Audeze presetu) sice benefitují, ale z druhé strany Dave současně velmi potlačuje celé výškové pásmo, což naopak LCD-5kám, které nejvyššími frekvencemi zrovna nepřekypují (právě naopak), škodí. Celá prezentace je tak značně netransparentní až nereálná. Se Solitaire P je to velmi podobné. Přebasovaný netransparentní zvuk.
Dejvova hudební scéna je o poznání komornější. Ani ne tak do hloubky, jako spíš do šířky. Místy to ve mě vyvolávalo až pocit, jako by ty nahrávky byly pořízené v mono, a to zejména při použití crossfeedu bez ohledu na jeho stupeň. Může se zdát, že to trochu přeháním, ale zrovna prezentace hudební scény je velmi silnou stránkou komba HMSTT2 a když uvážíme Dejvovo potlačené výškové pásmo, kvůli čemuž jeho hudební scéna ztrácí na vzdušnosti a dozvucích koncertního sálu, je daná kritika namístě.
Co se rozlišení týče, v zásadě je na stejné úrovni, avšak z důvodu Dejvovy velmi svérázné prezentace, působí HMSTT2 výrazně detailněji.
A co kombo Dave + M Scaler? Někde jsem se dočetl, že po připojení M Scaleru k Dejvovi se dostanete na
„God level“… no nevím, co si autor dané myšlenky představuje pod tou božskou úrovní, ale asi úplně něco jiného než já. Zatímco Hugo TT2 ze spojení s M Scalerem výrazně benefituje zejména v oblasti reprodukce hudební scény, v případě kombinace s Dejvem jsou přínosy M Scaleru značně diskutabilní. Ostatně M Scaler je především digitální filtr designovaný přímo pro převodník v TT2, nikoli pro Dejva.
M Scaler sice na jedné straně přidá Dejvovi na detailu i transparentnosti, ovšem za pro mě neakceptovatelnou cenu kdy na straně druhé zlikviduje přirozenou prezentaci hudební scény. Jako byste každý jeden nástroj orchestru nahráli separátně a následně je uměle poslepovali. Výsledkem je citelné oslabení přirozené akustiky okolo jednotlivých nástrojů i celého symfonického tělesa.
V recenzi jsem psal, že u Dejva nelze v režimu DAC aktivovat crossfeed, což je v podstatě pravda, ale co jsem nevěděl, je, že když jej necháte zapnutý v režimu sluchátkového zesilovače a odpojíte sluchátka, čímž dojde k automatické změně buď na režim DAC nebo AMP (předzesilovač), crossfeed zůstane aktivní. Mylně jsem tak Dejva chválil za nadstandardní lokalizaci nástrojů v prostoru, kdy jsem vyjadřoval podezření, že do něj tajně implementovali nějakou nultou úroveň crossfeedu. Skutečnost byla taková, že jsem jej celou dobu v režimu DAC poslouchal na nejvyšší stupeň. Čímž se nutně dostávám ke změně hodnocení Dejva, kterého jsem v recenzi TT2 označil za bezpochyby nejlepší převodník, který jsem kdy slyšel. Ano, stále jako DAC poráží TT2 v oblasti mikrodetailu a transparentnosti, ovšem i samotný Hugo bez M Scaleru zcela jasně vítězí o poznání vrstevnatější hudební scénou.
Co napsat závěrem… kdybych toto uveřejnil na headfi, kde to majiteli komba Dave + M Scaler jen hýří, nepochybně bych byl upálen za kacířství. Nicméně to, že někdo nastaví cenovku převodníku na 299.990,- Kč a prohlásí, že je nejlepší z nejlepších, nutně nemusí znamenat, že tomu tak skutečně je.