Ohledně proclení možná malujete strašáka na zeď.
Zatím jsem ze zemí mimo EU jen dovážel.
U zásilek, které dodávalo DHL a u kterých se musely vyplnit v internetovém formuláři údaje o zásilce, i když se vzhledem k ceně zásilky neplatilo žádné clo, je na jedné z prvních stran rozbalovací pole, ve kterém je jedna z hodnot něco ve smyslu "návrat zboží po servisu".
Při vývozu bych to očekával podobné.
Nevím, jestli a pokud ano, tak jak moc je důležité být schopen prokázat zaplacení DPH a případného cla při původním dovozu, pokud zboží nebylo zakoupeno v ČR.
Domnívám se, že to je asi důležité v případě, pokud byste chtěli poslat zboží mimo EU na záruční opravu.
V každém případě při vyclívání před odesláním je nutné uvést jako druh celního režimu ten, který odpovídá vývozu za účelem opravy s předpokládaným návratem zboží po opravě zpět do ČR.
Pak byste neměli platit ani vývozní, ani dovozní clo.
V případě pozáruční, tedy placené opravy bude zdejší celní správa při zpětném dovozu požadovat doložení zaplacené částky za opravu. Z ní a dopravného zpět do ČR bude chtít zaplatit 21% DPH.
Pokud jde o záruční opravu, tam se pouze domnívám, že mohou chtít zaplatit 21% DPH z fiktivní částky za dopravu, kterou si celní správa spočítá z nějaký ceníků.
Velkou výhodou a ulehčením je, pokud jste schopen vyplnit celní formuláře sám a zásilku i sám proclít.
Je to ale poněkud ojeb, protože formuláře se nedají stáhnout nikde na Internetu. Prodávají se pouze ve fyzické podobě.
Takže nejjednodušší je možná zaplatit si nějakou celní deklaraci, nebo šmejdy z České pošty, pokud tuto službu náhodou nabízejí, což ale nevím jistě.
V každém případě to z mého pohledu u DAPu s uživatelsky vyměnitelnou baterií stojí za to, i když čistě finančně asi nikoliv.