Ten odkazovaný článek je snůška blábolů. Jedině magor může tvrdit, že rádio je lepší než MP3. Samozřejmě když nahraju něco z rádia, tak tam budou frekvence až k 20 kHz, ale od desíti nahoru už to bude jenom šum. Tvrdit, že problémem MP3 jsou chybějící vysoký frekvence je taky zcela zcestný. Problémem jsou naopak nízký frekvence, protože ty jsou slyšet. Vsadim se, že kdybych tomu člověku pustil MP3 192 kbps a WAV, tak to od sebe nerozezná. Jeho argumenty jsou zcela zcestný.
Zkuste si schválně generovat a pouštět tóny. Ideální je na to
foobar2000, kde se dá přes Playlist -> Add location zápisem např.
tone://16000,10 generovat tón 16 kHz o délce 10 vteřin. Zkuste si vygenerovat 18 Khz. Slyšíte to? Potom neztlumujte zesilovač a pusťte si 1 kHz. Uvidíte, že cokoliv nad 16 kHz zcela zanikne v nižších, výrazně líp slyšitelnych tónech.
Tak jsem si udělal vlastní grafíky:
Je to MP3 kvalita 80% (cca 192 kbps). Je vidět rapidní pokles frekvnecí nad 16 kHz a lowpass na 19 kHz. Je to proto, že většina lidí nad 16 kHz už neslyší skoro nic a tak se tam na datech šetří. Nad 19 Khz už neni slyšet vůbec nic a CD efektivně stejně nedá víc než cca 20 kHz. Ten graf přesně kopíruje průměrný lidský ucho a to, co můžete slyšet. Do 16 kHz je naprosto přesný a to co člověk neslyší uřízne.
Je tedy pravda, že k nějakému ořezu frekvencí dochází, ale není to primárním cílem. Pokud bych zvýšil kvalitu na nějakých 90% (cca 256 kbps) bude už zachované celé frekvenšní spektrum. Osobně mi 192 kbps MP3 vyhovuje a nerozeznám to od originálu.
P.S. Ti starší z nás si možná ještě vzpomenou na takové podivné historické relikvie jako MC a LP. Klasická MC ořeže všechno nad 10 kHz, gramofon s krystalovou přenoskou končí na 13 kHz.
P.S. 2: Sorry za značný OT k původnímu tématu, zdálo se mi mojí povinností tohle osvětlit
