Opravdu stačí na film horší sestava než na hudbu?

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 9. 2014 03:52

Dovolím si jednu takovou malou sondu. Běžně nejen zde čtu výroky tohoto typu (Johny promine):

JohnyBuchar píše:Jde přeci jen o filmy a ne hudbu a tam jsou nároky podstatně nižší.


Zdá se že jde o všeobecný konsenzus. Běžně se podle tohoto hlediska vybírají reprobedny, zesilovače atd. Nikdo to viditelně nezpochybňuje. Nebudu říkat jak to vidím já, jen povím že jsem mnohdy viděl u TV řekněme značně pochybné věci, ne-li přímo paskvilní s odůvodněním opět viz výše.
Zajímalo by mě jak to vidíte vy? Když si sáhnete do svědomí, vykašlete se na běžně zažitá dogmata a skutečně upřímně se nad tím zamyslíte - opravdu si myslíte že pro plnohodnotný zážitek z filmu stačí podstatně nižší až podřadná kvalita oproti poslechu hudby? A nebo je to jen úlitba zejména vaší peněžence? Něco, co vás má uklidnit že je všechno vlastně OK i když něco uvnitř říká že to tak úplně není, že byste chtěli víc?
Nechci tu hádky, nechci diskuse jestli stereo nebo multikanál, jen upřímný názor každý sám za sebe jestli je to, co byste na hudbu poslouchat nechtěli k filmu OK. Děkuji za váš názor.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petulda 23. 9. 2014 07:06

Za sebe si opravdu myslím, že na filmy stačí méně kvalitní sestava (nikoliv vyloženě podřadná typu útlounké plastové bedýnky) než na stereo poslech. A to hlavně z těhle důvodů:

- u filmu netvoří zvuk 100% zážitku, spíš tak 30-40%, není mu tudíž věnována taková pozornost a není proto nutné, aby sestava podávala filmový zvuk včetně všech detailíčků a jemných nuancí tak jako stereo sestava
- filmový zvuk, byť kvalitní, není tak propracovaný jako kvalitní hudební nahrávka. Prostorovost (levopravá i předozadní) je u filmů vytvářená mixem, nikoliv přirozenou ambiencí prostředí
- ve filmovém zvuku je mnohem užší škála jemných zvukových rozdílů - když v hudbě máš třeba naráz housle a violu, baví tě sluchem pozorovat rozdíly ve zvuku těch dvou nástrojů.
- ty věci, který odlišujou kvalitní stereo sestavu od špičkový stereo sestavy (mikrodynamika, separace nástrojů, temnost pozadí, čistota středů a výšek u akustických nástrojů), jsou ve filmu obsaženy buďto málo nebo vůbec a stejně se na ně člověk tak nezaměřuje (viz první odrážka).
- a samozřejmě cena: udržet stejnou úroveň zvukové kvality u 2.0 a 5.1 je o trojnásobné ceně audio sestavy.


A díky za zajímavý téma :tleskani.
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod krmelec 23. 9. 2014 09:38

Spíš spousta lidí zapomíná, že pokud koupí na film 5.1 sestavu, tak podceňují roli centrálního repro, z kterého v takovém případě jdou i víc jak 80 procent veškerého zvuku a ostatní repro jsou spíš na efekt. Raději takovový malý centr vynechat a zvuk rozdělit do předních sloupků, malý zaprděný centr už nikdy více :-)
Yamaha CD-S1000 + CW DAC 1 + Yamaha A-S1000 + Xavian Joy + Proson sub
krmelec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MacPhenom 23. 9. 2014 10:38

Já bych řekl že záleží na celkovém zážitku a kvalita TV by měla odpovídat zvuku. Například u malého levného LCD které slouží převážně na sledování telenovel při žehlení nikoho asi ani nenapadne zlepšovat zvukový projev i když má ve vedlejší místnosti třeba slušné stereo. Na druhou stranu když má někdo dobrou televizi na večerní sledování filmů tak je vyloženě ostuda když jí nepodpoří alespoň trochu kvalitními repráčky. Já sám mám stereo okolo TV takže ho používám i pro ní což mi přijde jako vhodné řešení. Ale zpátky k otázce.. u TV bych se spokojil s horším zvukem než u hudby ale pokud to jde tak nevidím důvod nepoužít na oboje stejné repráky.
MacPhenom
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Trymore 23. 9. 2014 13:44

Po tom, čo som aj pri sledovaní filmov prešiel z lacného 5.1 zvuku na lepšie stereo, môžem za seba jasne povedať, že na kvalite zvuku aj pri sledovaní filmov záleží. Zmena bola viac než očividná a presvedčila ma, že správne ozvučenie k TV určite patrí.

Bol to úplne iný zážitok, keď som si prvý krát zapojil svoje stereo k TV a pozrel si prvý film vo vysokej kvalite obrazu aj zvuku, ako keď som ten istý film sledoval na lacnejšom 5.1 sete. Mnohé filmy majú zvukovú stránku na vysokej úrovni, a aj keď sa nejedná o hľadanie detailov vo zvuku ako píše Petulda, aj tak je pre mňa lepší zvuk pri filmoch prioritou.

...čo z toho, keď pri sledovaní hororu, kde takmer nič nevidieť, kde sa tvorcovia filmu zamerali na predstavivosť diváka vyvolanú zvukovými efektmi, človek sleduje film na akýchsi mini repráčikoch bez života, bez energie. Alebo keď napríklad pri katastrofických filmoch (viď 2012) subwoofer zo setu za 150 € viac drnčí ako basuje, to všetko kazí dojem z filmu, resp. neprinesie taký zážitok, ako by mal. Ľudia si to možno ani neuvedomujú, ale do kín nechodia len kvôli veľkému obrazu a atmosfére, ale aj kvôli ozvučeniu, ktoré doma nemajú a zabíjajú ho domácim kinom v cene pár eur. Keď si niekto kúpi TV za 1500 € a k tomu repráčiky za 50 €, alebo nedajbože sa uskromní so vstavanými reproduktormi v TV, tak sám k sebe nie je férový a okráda sa o zážitok.

Rozdiel medzi dobrým a zlým ozvučením filmu vnímam rovnako ako pri hudbe. Určite má to svoje dôvody zainvestovať do zvuku aj pri sledovaní TV, ak si to človek môže dovoliť. Stojí to za to.
Trymore
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Petulda 23. 9. 2014 14:24

Trymore:
V tom, co píšeš, naprosto souhlasím. Porovnáváš ale kvalitní stereo vs megashit all-in-one domácí kino. Což je docela nefér. Tam 2.0 zvukově jasně vítězí nad 5.1. Ale i cenově.

Já jsem otázku pro sebe (sic!) pochopil spíš stylem srovnávání sterea v ceně řekněme 60 tis a kina v ceně 60 tis. (20 vs 20, 100 vs 100, o to nejde), kde je kvalita zvuku kina horší, ale ne zcela propastně, jako ve tvém příkladu.

;-)
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Trymore 23. 9. 2014 14:31

Áno, to určite, porovnávam rôzne cenové kategórie, ale chcel som tým povedať, že rozdiel vo zvuku bol veľký a preto viem, že to stojí za to. Samozrejme, sú aj omnoho lepšie systémy a tam by sa zmena ukázala ešte viac. ...kým som neprišiel aj k filmom s niečim lepším, tak som si myslel, že stačí obyčajný 5.1 set...ale mýlil som sa.

Na film nestačí horšia zostava ako na hudbu, ak to niekto myslí so sledovaním filmov vážne.
Trymore
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Petulda 23. 9. 2014 14:49

Myslíš, že ve filmech má posluchač možnost rozlišit jemné rozdíly např. v podání levopravého a předozadního prostoru hlavních repro, když je tahle nuance spolehlivě "zabitá" prostorovým zvukem 5(7).1?
Nebo že na filmových výbuších posluchač rozpozná jemné rozdíly v podání barevnosti a mikrodynamiky basů stejně jako při poslechu akustické kytary, kontrabasu nebo bicích?
Že se u filmů projeví neutralita středového pásma a jeho plynulé navázání na další pásma?
Že se u filmového cinkání pozná, jestli má výškáč tendenci ke kovovému nebo písčitému zvuku?

Já si myslím, že je to bez šance. Už jen proto, že tyhle věci člověk vnímá při soustředěném poslechu, což u filmu nedělá. Míra pozornosti věnovaná zvuku je relativně (!) malá. Pusť si film bez zvuku a v pohodě pochopíš děj, hrubý význam dialogů, budeš z něj něco mít. Pusť si film bez obrazu a budeš z něj mít 20% oproti předešlé variantě.

Abych nebyl chápán špatně, nejsem odpůrcem kvalitního filmového zvuku. Jen si myslím, že troj- nebo vícenásobná investice do 5(7).1 filmového zvuku, aby byl na úrovni zvuku sterea, je jít s kanonem na vrabce. Pochopitelně že pokud někdo má takové nároky a navíc chce stereo i filmy poslouchat na shodném přehrávači, receiveru a předních bednách, a peníze neřeší, nic proti :-).
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Andrejsvk 23. 9. 2014 18:37

Vzhladom k tomu, ze filmy momentalne dosahu vacsiu dynamiku nez hudba, si myslim ze film je narocnejsi na aparaturu :)
Zoberme si napr scenu so songom Cat people od Bowieho v Inglourious basterds vs song pusteny zo soundtracku.
Dalej napr reprodukovat vystrel zo samopalu je narocnejsie nez uder ritmicaku.
Zrozumietelnost slengovej anglictiny je pre mna dolezitejsia nez cistota spevu ..
Naposledy upravil Andrejsvk dne 23. 9. 2014 18:52, celkově upraveno 2
Topping DX3 Pro + Focal Alpha 65 / Beyerdynamic DT150 + Brainwavz pads

ignore list : Petulda, Peny, bacil2, platprd
Andrejsvk
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dkdkdk 23. 9. 2014 18:42

Souhlasím s Petuldou a nemám problém s tím, že se tu na foru doporučují levnější 5.1 sestavy.
Převážná většina dotazujících chce surround k televizi, kde si to vyskládají tak, jak to viděli v supermarketu a je spokojenost. Podle mého k velkému zvuku patří velký obraz. Televizi už beru jen jako display pro MMC,HTPC přehrávač. Je to z mého pohledu srovnatelné jako použití AVR k poslechu hudby. Prostě kompromis.
Pokud to někdo myslí s filmem stejně vážně tak, jako někdo s hudbou, minimem by mělo být plátno+projektor. A to je ochoten málokdo akceptovat. Vždy mě udivují fota velkých sloupů kolem televize a dovedu si velmi živě (i z mé zkušenosti) představit ten burácející a člověka obklopující zvuk zatímco on kouká jakoby do skříně. Není to pohrdání TV, ale ze srdce bych přál všem milovníkům filmu vyzkoušet si oblíbený biják na plátně stejně, jako se chodí běžně poslouchat stereo do studií.
...a rozhodně není potřeba stavět hned batcave :-D , hezky to má např. ivocky http://galerie.avmania.e15.cz/showphoto.php?photo=27945&cat=all&sort=2 - roleta a za ní TV.
Andrejsvk píše:si myslim ze film je narocnejsi na aparaturu :)

Jasně, proto se tu také hojně odrazuje od 5.1 ve prospěch klasického sterea. Jen si představte, jaké akustické úpravy místnosti někdo podstupuje kvůli tomu, aby mu hrálo skvěle stereo. A teď do toho hoďte další 3 bedny a sub :D . To je pak v obýváku srandy kopec.
dkdkdk
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod DinosaurJr 23. 9. 2014 18:55

Abychom neférově nepodráželi DK nohy, je jasné, že o plastových repro-bedničkách není řeč.
Běžně doporučované (slušné) reproduktory na DK 5.0, které obsahují 2x přední 3p sloupy, 2x zadní 2p monitory a centr, se můžou pohybovat v ceně kolem 15-25 tKč (+SW 5-7 tKč). Můžeme se zaměřit na konkrétní řady od HECO, JAMO, Magnat, Wharfedale, Yamaha aj. a pak se ptát, jak asi budou hrát ? A to při ozvučení
DK) filmu, kde dominuje řeč a zvuky (ruchy, šumy, výbuchy apod.)
DK-M) hudebního DVD - hudba + obraz
S) a jak jen hudbu na STEREO ?

Výběr: http://www.alza.cz/audio-video/reproduk ... 851322.htm
Příklad: http://www.alza.cz/jamo-s-628-hcs-cerne-d452913.htm
JAMO S 625 HCS černé Reproduktory 5.0, 2x sat 240W + central 130W + 2x sat 130W, vlajkový model série, perfektní pro filmy a hudbu. Cena: 22.500 Kč

Na filmy budou určitě bezva, ale že bych si přes fronty pouštěl jen samotnou muziku a měl z toho být unesený ? To asi ne... Díky konstrukci bedny budou bučet na 50-60 Hz a najdou se i další "mouchy".
◄☼► Život je příliš krátký na poslech muziky přes nudné HiFi ! Kind of Blue ♪♫♪
ProJect RPM 1.3 MC●SLVR●TubeBoxSEII ECC83 Telefunken Ribbed●Sony ES
DAC MagicPlus●DPA 386 222 mk2017●B&W●Xavian●Samsung UE48H6400●DIY & Tesla●77LP<iii>
DinosaurJr
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dkdkdk 23. 9. 2014 21:04

"DK) filmu, kde dominuje řeč a zvuky (ruchy, šumy, výbuchy apod.)"

Už nějaký pátek jede pod převážnou většinou filmů téměř nonstop soundtrack z levého a pravého předku, což také vyvrací tvrzení výše, že center na nás chrlí 80% zvuků. Zkuste si ten center pustit samotný. Budete koukat na těch 80% :-)
dkdkdk
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petulda 23. 9. 2014 21:38

Andrejsvk píše:myslim ze film je narocnejsi na aparaturu

V jakých ale konkrétních ohledech? V té dynamice dost možná ano. Ale tím to podle mne končí. A jaká je dynamika filmových zvuků - to je zajímavá myšlenka a nikde jsem po tom doposud nepátral.

Andrejsvk píše:Zoberme si napr scenu so songom Cat people od Bowieho v Inglourious basterds vs song pusteny zo soundtracku.

...a dostaneme dva zcela neporovnatelné zvukové mastery, každý vyrobený jinde a jiným člověkem. Zvukově zprzněný konkrétní soundtrack o kvalitě aparatury neřekne nic. S jinou skladbou z jiného filmu bychom nejspíš došli k opačnému závěru. Z jedné (dvou pěti deseti) skladeb nelze vytvořit všeobecný závěr o desítkách tisíc titulů.

Andrejsvk píše:vystrel zo samopalu je narocnejsie nez uder ritmicaku

V jakých ohledech. V absolutní dynamice nejspíše ano. V čem dalším? V ambientní prostorovosti? Ve vyrovnanosti středového pásma? ve schopnosti aparatury ukázat různé barvy basové linky? V mikrodynamice? Tam patrně ne.


Ostatně, ono si stačí zajít do nějakého kina, jehož FILMOVÝ zvuk člověk považuje za perfektní - to v dnešní době není problém. A když v takovém kině před / po projekci hraje běžná hudba, tak je to z pohledu hi-fi měřítek téměř neposlouchatelné. Požadavky na filmový a hudební zvuk jsou podle mne jiné.
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod EKKAR 23. 9. 2014 22:43

Stejně pokud se člověk "vžije" do děje filmu, bere zvuk jako DOKRESLENÍ = nevnímá ho jako 100% celkovýho zážitku, takže kvalitativně horší sestavu na filmy proti poslechu hudby opravdu pro POSLECH a ne jen jako kulisu k jiný činnosti odsouhlasuju i já. U filmů jde hlavně o srozumitelnost dialogů = přenos řečovýho pásma cca 70 - 3500Hz, o hudbu se jedná až v "druhým plánu" = její horší přednes z hlediska dynamiky nebo detailního podání jednotlivejch nástrojů je stejně schovanej za dějem odehrávajícím se v obraze. O efektech nemluvě, ty jsou mnohdy až rušivý.

S aparaturama v kinech nelze pokojový DK srovnávat - kina jsou velkoprostorový sály, kde musí aparatura učunit pokud možno podobný efektový podmínky pro posluchače na relativně velký ploše vlevo i vpravo a vpředu u plátna i vzadu v poslední řadě. Velký kino já naopak považuju za kur.vítko na zvuk, protože vlivem velký vzdálenosti reprák - posluchač dochází k příliš vysokýmu fázovýmu zpoždění a zvuk je "rozbitej" = ne každej divák v kině je zároveň i spokojeným posluchačem zvuku.

Doma, kde projekce probíhá pro 3-5 člověků se dá poslechovej prostor daleko líp definovat a zvuk je přesnější i s relativně málo výkonnou a míň kvalitní sestavou - a když si pustíte na takovým DK koncert, zavřete bulvy a zaposloucháte se do zvuku - a okamžitě hned potom si pustíte totéž z obyčejný LP nebo maximálně z CD na stereu = 2.0 (max 2.1), tak stejně dáte hlas tomu "obyčejnýmu" dvoukanálu...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod dargy 23. 9. 2014 23:45

Neprispievam tu často, ale navštevujem toto fórum pomerne pravidelne, a táto téma mi padla práve vhod. Moja zostava doma je stary receiver yamaha rx-557, canton set 5.0 gle rady takže entry level so stĺpmi gle 407 (celý set aj s yamahou stál nový cez 40k). Zdroj mmc stream z pc po sieti. Doteraz som túto zostavu používal aj na kino aj na stereo. Zo zvukom v kine som bol spokojný a nejako mi ani sub nechýba. V stereu som bol tiež, až pokiaľ som nechodil po výstavach a štúdiach. Tak som si tu (bazár) zadovážil stereo zosilovač onkyo a-5vl. Až teraz si hudbu poriadne vychutnávam a rozdiel počula aj moja polovička, kt. nejaký priestor, separáciu, dynamiku atp. vôbec nerieši. Ale ak pozerám film určite sa zapína yamaha a podľa mojich uší a testov je ten center naozaj dôležitý a neviem si predstaviť pozerať film 2.0. Za ďalšie, ak pozerám film čumím na obraz čítam titule a nemám čas analyzovať zvuk v doprovodnej hudbe resp. berem to ako kulisu k obrazu. Pri stereo posluchu často aj zavriem oči a analyzujem, už len to je hlavný dôvod. Takže áno stačia dve zostavy jedna na kino a druhá LEPŠIA na hudbu. 8-)
dargy
Junior

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků