[srovnání] Koss Porta Pro x Sennheiser PX100

Stereo a vícekanálová sluchátka

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Bobroněnko 23. 9. 2007 21:45

Sennheiser PX100 versus KOSS Porta Pro - asi nejsrovnávanější dvojice sluchátek "pro masy". Jakožto vlastníka PX100 mne vždy fascinovala zarputilost "Portařů" v obhajobě jejich pohledu na věc. Nyní, po dlouhém naléhání, jsem z kamaráda "vytřískal" jeho Porta Pro na dobu sedmi dnů. Podrobil jsem je velmi pečlivému zkoumání, jehož výsledek si můžete přečíst, stejně jako mé zkušenosti s PX100. Zaměřím se na kvalitu zvuku, na design si udělá názor každý sám a pohodlí při nošení popíšu jen velmi krátce, neboť každý máme kebuli jinou a sluchátka budou každému jinak sedět.

Na čem se poslouchalo:
Motorola MPx220 + 2,5 -> 3,5 redukce (SW: Windows Media Player 9, Pocket Music 2.0)
Panasonic SL - SX425
EMGETON E6 Cult
Aiwa NSX-SZ 200

Co se poslouchalo:
Výběr nebyl rozhodně nahodilý. Každá písnička má svá jistá specifika, na která jsem se chtěl zaměřit. Dvě audio alba sloužila spíše pro porovnání rozdílu mezi mp3 a nahrávkou nijak neochuzenou.

Nerve - Rain (320 kbps)
Porcupine Tree - Way Out Of Here (128 kbps, 256 kbps)
Sepultura - Dark Wood of Error (variable)
Nevermore - Beyond Within (128 kbps)
Bruce Dickinson - Tyrrany of Souls (audio CD)
Dream Theater - Train of Thought (audio CD)

Co se konstrukce týká, omelu pouze starou písničku. Obojí sluchátka jsou do jisté míry skládací, poměrně bytelná, Kossy působí hlavně na hlavě poněkud "profesionálnějším" dojmem, Sennheisery na svoji cenovou kategorii rozhodně nevypadají. Tzv. Comfort Zone u Kossů k nastavení přítlaku na hlavu je poměně dobrá věc, nicméně si nemyslím, že by PX100 v pohodlí nošení nějak ztrácely. Více bych se tímto nezabýval, tyto sluchátka si každý může v obchodě vyzkoušet. Porta 0:0 PX100

Obecně se tvrdí, že PX100 ve srovnání s Porta Pro ztrácejí (pokud se tomu tak dá říct) hlavně v basovém a nižším středním pásmu. Zvuk je v základu vyváženější, řekl bych "profesionálnější". Může se zdát, že PX100 mají lehce přemrštěné výšky, ovšem dle mého názoru je tento fakt třeba brát s rezervou - záleží na tom, jaký zvuk berete jako referenční. Sennheisery zkrátka a jednoduše zahrají pouze a jenom to, co ve skladbě je. Pojďme si rozebrat jednotlivé skladby na jednotlivých přístrojích. Ideální by bylo, kdybyste si všechny hezky obstatrali, ať víte, o čem mluvím :-)

Nerve - Rain: elektroniku zvládly PX100 subjektivně hůře než Porta Pro. Mp3 byla dostatečně kvalitní na to, aby nebyla slyšet žádná deformace, a to jak na výrobku firmy Sennheiser, tak na Kossech. Porta prokreslily "tepání" hudby lépe, než konkurence, PX100 zněly suššeji. Basový tón byl sice mohutný (až překvapivě), ale nic to nemění na faktu, že pro elektoniku (nebál bych se říct i techno a podobné) jsou Porta Pro vhodnější. Tento styl hudby není až tak náročný a proto basovost zvuku není na obtíž. Nic nepřekrývá natolik, aby to stálo za řeč. Porta 1:0 PX100

Porcupine Tree - Way Ouf Of Here: tato skladba byla vybrána především proto, abych viděl, nakolik si sluchátka poradí s propastným rozdílem v bitratu. Protože, nebudeme si nic nalhávat, 128 kbps není zrovna košer. Jako první šla na přetřes právě ona "nekvalitní" verze. Nebudeme si nic nalhávat - na PX100 se to poslouchat nedá. Šum a deformace výšek (činely) byly natolik výrazné, že v klidu domova bylo celkem utrpením doposlouchat skladbu do konce. Basová složka zněla poměrně suše, středy celkem ušly, nicméně jinam než do tramvaje bych tuhle kombinaci neriskoval. To Porta na tom byly o něco lépe, alespoň co do basové složky. Ta se u Sennheiserů téměř nedala poslouchat, Kossy ji se svojí zvukovou charakteristikou zvládly lépe. Basy byly prokreslenější, ale nikoli přehnané. Výšky byly stejně žalostné jako u PX100, ale celkové podání hudby vyznělo s Porta Pro lépe, ač nevěrohodně. To kvalitnější 256 kbps byla naprosto jiná káva. Výšky se u obou jako zázrakem krásně srovnaly, u PX100 se prokreslily basy a sluchátka poprvé ukázala, proč si je lidé, kteří je mají rádi, tak váží - nádherný, prokreslený zvuk se všemi detaily. Nechyběly basy, výšky ani středy, mému uchu svědčil i jejich poměr. Basový buben zněl plně, nikoli suše, činely křišťálově čisté. U Porta Pro jsem zaznamenal taktéž velmi, velmi znatelný posun. Výšky se pročistily, basová složka o něco také. Rozdíl ale nebyl tak patrný jak u Sennheiserů a to, co jsem u nekvalitní nahrávky vyzdvihoval jako plus, totiž plné a prokreslenější basy, mi trochu začínalo vadit, basů bylo na můj vkus více, než je zdrávo. Trochu tím ztrácely středy, ale příjemným překvapením pro mne byla slyšitelnost výšek a jejich podání. Kossy vyhrály první kolo, Sennheisery druhé, celkové skóre tedy stále 1:0 pro Porta Pro.

Sepultura - Dark Wood of Error: variabilní bitrate nedělal ani jedněm sluchátkům potíže. Kvalita prakticky nerozeznatelná od originální nahrávky, styl hudby něco mezi prvními Nerve a druhými Porcupine Tree (narážím na elektroniku pomáhající bicím). Opakoval bych pouze to, co jsem již napsal. Ani jedny sluchátka mne nepřesvědčily o tom, že bych jim měl dát bod, skóre tedy zůstává stále 1:0 ve prospěch Kossů.

Nevermore - Beyond Within: přiznávám se, tahle skladba byla vybrána záměrně s účelem trochu potrápit Kossy. Kdo zná album Nevermore: Dreaming Neon Black, ví, že nahrávka má velmi neobvyklý zvuk, "čvachtavé" bicí a celkovou zvukovou nevyváženost, kdy vévedí basy, středy jsou utlumeny a výšky vytaženy. Byl jsem tedy zvědav, nakolik si Kossy poradí s už přebasovanou nahrávkou. Nebudu dlouho napínat - nedopadlo to dobře. Přebasovanost byhc ještě přežil, ale to hučení, které se místy ze sluchátek ozývalo, to už byla poměrně silná káva. V kombinaci s kvalitou nahrávky se z jinak povedené hudby stal nehorázný mišmaš basů, čvachtání dvojkopáku a zpěvu. PX100 v tomto směru jednoznačně zvítězily, když sice výšky trhaly uši (ve smyslu kvality, nikoli síly), ale basů nebylo tolik a hudba se dala v rámci možností alespoň poslouchat, což se o Kossech nemůžu s čistým štítem říct. PX100 srovnávají na 1:1.

Dvě originální nahrávky nepřinesly žádné překvapení. Zvuk obou sluchátek je na špičkové úrovni, každý ale trochu jinak. Porta mají zřetelně zesílené pásmo do 1 kHz, a je jen na posluchači, zda to bere jako plus nebo mínus. Zajímavým se ale ukázalo být experimentování s ekvalizérem - nejdříve přišly na řadu PX100, ze kterých jsem se snažil vymáčknut zvuk o charakteru Porta Pro. Šlo to - po poměrně masivních korekcích. Zmiňované pásmo do 1 kHz stačilo zesílit o cca 4 - 6 dB a zvuková charakteristika se velmi přiblížila tomu, co "leze" z Port. Sennheisery zvládly svůj úkol poměrně přesvědčivě a myslím si, že po drobných korekcích v pásmu výšek a delším pohrávání si s EQ bych z nich dostal zvuk téměř totožný. Porta Pro si s ekvalizací poradily o něco hůře. Stáhnutí basů mělo za následek ztrátu prokreslenosti a plochost zvuku, když jsem se snažil jít opačným směrem (tedy přidáváním výšek), byl výsledek slibný. Do té doby, než začal lehce odporovat můj přehrávač. Nejsem přílišný zastánce ekvalizace, i když používání The Plug už ve mně jakousi hranici zbořilo. :-) Nicméně Sennheisery se ukázaly jako flexibilnější, vedou tedy 2:1.

A to je i konec, přátelé. Porta Pro jsou sice pořád o něco málo dražší, ale ne o moc, cenový argument se tedy neuplatní v plné míře, a proto musím znovu konstatovat to, že každému vyhovuje něco jiného. Pokud někdo čekal ono pověstné rozetnutí, nedočká se. U mě vyhrály Sennheisery, pokud ale někdo poslouchá méně kvalitní nahrávky (já tomu říkám znásilňování sluchových kůstek), udělá lépe s Kossy. Pokud někdo rád basy, koupí taky Porta. Ale předesílám, že Sennheisery to zvládnou také. V opačném směru si nejsem až tak jist.
Hell was full...so I came back!
Bobroněnko
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bobroněnko 23. 9. 2007 21:50

hm, tak koumám, že předepsat si něco v notepadu rovná se debilní zarovnávání textu. :shock:

//Jersey II.: Uf, uf, tak jsem Ti to malinko poopravil. Byla by škoda, aby takhle dobrý textík lidé nečetli jen kvůli tomu rozhození. Díky
Hell was full...so I came back!
Bobroněnko
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod DC20 23. 9. 2007 22:10

Velmi pekne porovnanie :) Asi si od kamosa poziciam jeho PX100ky a skusim si to na vlastne usi :D
Ibaze je to vzdy subjektivne a myslim ze tento boj nebude mat nikdy svojho vitaza.
DC20
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Bobroněnko 23. 9. 2007 22:52

jersey, díky moc, já už na to neměl nervy. :oops:
Hell was full...so I came back!
Bobroněnko
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dušan Šimonovič 24. 9. 2007 00:16

Skoda len, ze stale existuju ludia, ktory povazuju Porta Pro takmer za referencny zvuk :) by ma zaujimalo jak k tomu clovek dojde ... mozno prechodom z peciak za 100 Kc alebo velmi silnou oblubou stylov typu Hip-Hop, r`n`b a podobne :)
Sice sam vlastnim KSC/35, ale uz asi sa konecne rozkyvem a pojdu z domu, lebo dlhodobe pouzivanie HD 580 znemoznuje povazovat KSC/35 za kvalitne sluchatka :D este su aj pokazene (ano ja viem oprava z dozivotnou zarukou, ale s novymi podmienkami za nejakych 300 Kc ci kolko :( ).
Nekupim si vsak PX ale PMX, pretoze mosty nerad :) (aj preto som pouzival KSC/35, clip-on toho stylu rulez, skoda ze to senny nemaju v kvalite PXiek :( )
Nemusim vediet uplne vsetko, staci ked viem, kde a ako to mam najst ...
Dušan Šimonovič
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lucky-x 24. 9. 2007 08:27

[quote="Dušan Šimonovič"oSkoda len, ze stale existuju ludia, ktory povazuju Porta Pro takmer za referencny zvuk :) [/quote]

Nevim jak to myslis, ale proc by porty nemohli byt zdojem referencniho zvuku? Podle me v tomhle pripade nejde jen o to jestli maji nejlepsi zvuk, ono jde i o to kolik lidi je zna. A porty zna lidi hodne tak se s nima da dobre porovnata tudiz je pouzivat jako referencni. :wink:
Beyerdynamic DT 990, Audinst HUD mx1, wasapi, foobar2000

Sám Chaplin se inkognito účastnil soutěže o svého nejlepšího dvojníka a skončil až třetí.
Lucky-x
portaProfesionál
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dušan Šimonovič 24. 9. 2007 12:15

Referencny zvuk by obecne mal byt ten co najviac "True" ... ak by sa to malo brat ako porovnatelna velicina, tak by som to povazoval za nejaku baseline ...
Nemusim vediet uplne vsetko, staci ked viem, kde a ako to mam najst ...
Dušan Šimonovič
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kromec 24. 9. 2007 13:17

Je zajimavy PORTY pouzivaji jako referencni i renomovane HIFI casopisy...
CPU Zilog Z80 A/3,5 MHz, RAM 48 KB, ROM 16KB, grafika 256x192 bodů v 15-ti barvách,magnetofon ;) :)
kromec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod xmickey 24. 9. 2007 13:33

Moc povedená recenze, díky moc :wink:
2002 Ford Focus 1.6 & 1992 Suzuki DR 350
xmickey
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod eraser_svk 24. 9. 2007 15:24

velmi pekna recenzia, gratulujem :wink:
eraser_svk
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bobroněnko 24. 9. 2007 15:56

děkujuu 8)
Hell was full...so I came back!
Bobroněnko
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod oneill_sx1 24. 9. 2007 16:11

Srovnání je pěkné, ale postrádám obrázky.
Naposledy upravil oneill_sx1 dne 24. 9. 2007 17:57, celkově upraveno 1
oneill_sx1
Recenzent fóra
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lucky-x 24. 9. 2007 17:31

kromec píše:Je zajimavy PORTY pouzivaji jako referencni i renomovane HIFI casopisy...


No to je to jak jsem psal... ja si myslim ze oni je pouzivaji proto ze je vetsina ctenaru dobre zna.

Ale samozrejme jako referncni se ma pouzivat to nejlepsi (nejverneji reprodukuje) co je dostupne.
Beyerdynamic DT 990, Audinst HUD mx1, wasapi, foobar2000

Sám Chaplin se inkognito účastnil soutěže o svého nejlepšího dvojníka a skončil až třetí.
Lucky-x
portaProfesionál
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kromec 24. 9. 2007 18:07

Ono je otazka co je nejvernejsi reprodukce? Jak vubec verne ma znit studiova nahravka, ktera se od zive dost vyrazne lisi.
On je docela velky rozdil napr. zivy koncert klasicke a jazzove nebo rockove/metalove hudby a pak nahravka ze studia toho sameho. Treba rock a metal PORTY reprodukuji verneji nez jine v teto cenove kategorii a blizi se vic zivemu koncertu, zatimco napr. PX 100 zas verneji reprodukuji klasiku a JAZZ. A to ze se da "vernost" u rocku a metalu dohnat u PX100 jen s EQ to jsem spis skepticky. Porty me dokazi vic "nakopnout" jako by z nich slo vic energie , proste s v mem pripade poslech blizi bliz zivemu koncertu. Me osobne se nezdaji PORTY prebasovana , podle me jsou akorat(nemusim zapinat zadne korekce) a blizi se vic koncertnimu podani...
Nemam a nemel jsem moznost tyto sluchatka naraz srovnat vedle sebe , takze me berte s rezervou...
Kazdopadne kazdy ma jine usi....
Ty Nevermore - Beyond Within, musim nekde sehnat a poslechnout a uvidim jak je zvladnou me KOSSY.
CPU Zilog Z80 A/3,5 MHz, RAM 48 KB, ROM 16KB, grafika 256x192 bodů v 15-ti barvách,magnetofon ;) :)
kromec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bobroněnko 24. 9. 2007 21:33

Kromec - mno, on je problém v tom, že na koncertě rocku či metalu je třeba hlasitost, a ta se vyhání. takže to, co slyšíš na koncertě, není v žádném případě věrný zvuk, už vůbec ne v metalu, kde se vytahují kopáky na max, činely tlačí dolů, boostří kytary atd. věrný zvuk je v tomto případě to, co leze z nástrojů bez zesílení, vezmu - li ty bicí, o kterých něco vím, je MNOHEM věrnější studiovka než živák. kdybys chtěl na koncertě věrný zvuk, tak bys dál jak v desáté řadě houby slyšel.
Hell was full...so I came back!
Bobroněnko
Junior
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků